18 mars 2014

Premiärturen 2014 avklarad.

Så kom den. Den första turen på öppet vatten, som alltid genomsyras av förväntningar efter ett långt vinteruppehåll. Värmen kom ovanligt tidigt och förintade isen och snön på några veckor och mars månad hade bara börjat. Tanken var att jag och Henkan skulle ta ett pass på lördagen. Men prognosen visade på storm och nysnö så vi ställde in den. Så det fick bli ett solopass på söndagen istället för att få ner abstinensen. Tog med mig jerkspöt och jiggspöt och sjösatte i söderhamnsån på morgonen.

Åkte ner till Flaket och ankrade upp med elmotorn och började fiska. Blåste rejält och kallt. Vattnet visade på 1.4 grader i vattnet och i luften hade termometern i bilen visat på -2 grader. Vilket visade sig rätt snart då det blev rejält med is på linor och toppöglor.

Äntligen öppet vatten!

Jag provade jiggar och jerkar om vart annat men fick inga hugg trots att jag sökte av standllinjen ordentligt och tog en tur längre ner mot Stugsund och provade några vikar även där innan kylan fick mig att avbryta fisketuren efter några timmar. Men vad gjorde väl det?

Säsongen är igång. Nu kan det bara bli bättre....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar