28 september 2014

Ovanåker Open Hösten 2014

Sommaren har mest bestått av några misslyckade turer efter gös blandat med några sparsamma turer efter gädda och abborre men blandat resultat. Värmen har haft en negativ påverkan på fisken i år har jag tyckt och även hört av mina fiskekompisar.

Fiskesuget har ökat samtidigt som temperaturen och naturen ändrat karaktär utomhus. Jag och kusinen såg fram emot helgens tävling Ovanåker Open. Vi pratade vid om vilken sjö vi skulle låta få chansen under tävlingsdagen. Vi bestämde rätt sent, efter att ha sett den minst sagt blåsiga väderprognosen, att ändå åka på Mållången. Vi bestämde även att Rickard skulle åka till samlingen klockan 06:00 och anmäla oss samtidigt som jag skulle åka och sjösätta till starten då det var 45 lag anmälda sist vi kollade. Vi blev 43 startande lag till slut.

Jag behövde inte vänta många minuter innan Rickard dök upp till båten strax efter 6-tiden då samlingen var över. Dock var vi lite förvånad att inga fler båtar dök upp till rampen då Mållången brukar vara populär att fiska på. Men kanske var många avskräckta av den stundande stormen?

Vi tog båten och kom igång med fisket omkring 06:40. En himmel klädd i lätt fluffiga rosa moln ramade in oss där ute i båten. Vi såg rätt snart en båt till som var på väg ut.
En blåsig morgon på sjön
Blåsten gjorde att vi började trolla då det var svårt att finna lä. Dock så blåste det inte så mycket till en början så vi började på ett ställe som vi misstänkte skulle bli svårt att fiska på vid tilltagande vind. Vi körde i ca 20 min innan första gäddan högg för Rickard.
Första gäddan 59 cm.
Ingen godkänd gädda då de måste vara minst 90 för att vara ett resultat men ändå positivt att vi hittat huggvillig fisk. Det tog en kvart till innan jag fick en gädda på 60 cm.

Sedan började det blåsa upp ordentligt men Rickard fick en liten gädda till innan vi var tvungen att byta ställe.

Efter att ha hitta lä så började vi att trolla igen. Vi hade ett stort sikstim under oss direkt. Siken sprätten i ytan runt båten. Det kändes hett!! Vi hann precis komma utanför stimmet så högg det på Rickards spö. Den kändes bättre! Men när den kom in till båten så såg vi att den blivit lite felkrokad och kom in på tvärsen. Det var en gädda på 70 cm.
En av våra 70-gäddor
Vi fortsatte att nöta på och Rickard fick en gädda till som var mindre igen och jag tappade en mindre bredvid båten. Dock ingen att sörja då det inte var någon ökning alls. Vi träffade den andra båten en sväng. De hade fått en gädda på metern jämt och en liten. Bra gjort i blåsten.

Efter 12-tiden utan någon större framgång bytte vi tillbaka till stället vi började på. Vinden hade mojnat något och slagit om i riktning. Vi hann bara börja så fick jag en till gädda på 70 cm.
Den andra 70-gäddan
Tiden gick och jag lyckades få en gädda till till rätt fort ute på djupet men den var också mindre. Vinden började åter att tillta och vi bestämde oss rätt tidigt att bryta klockan 14:30 för att inte behöva stressa tillbaka till återsamlingen.

Klockan 16:00 var alla lag tillbaka på återsamlingen. Det visade sig vara ett blandat resultat. Vissa båtar hade fått bra med långa gäddor och vissa hade nollat.

Dagens längsta gädda som räckte till segern och 6000 kr gick till Dan Eriksson & Henrik Pärsson. Den mätte 113 cm. Dagens tvåa Tema Hauki hade en på 112 cm. Så det var knivskarpt där uppe. Henrik Törnberg och Joel "Fiskepojken" Lind knep tredjeplatsen med en fisk på 106 cm.

Grattis till dagens topp-trio.

Nu är det bara att ladda om till vårversionen 2015....