18 maj 2014

Ovanåker Open 2014 - Vårversionen

Fiske är en härligt avkopplande hobby. Det är ditt eget och du kan välja att dela den med nära och kära eller med andra likasinnade. Men ibland för att krydda tillvaron och ge lite mer nerv i fisket så är fisketävlingar något som får en att "tagga till" lite extra. 

Då trollingcupen jag varit med på de sista åren lagts ner så blev det istället Ovanåker Open i år för mig. Dock kunde inte Rickard hänga med i år, men Emil var snäll och hoppade in istället för honom. Tävlingen går ut på att den längsta gäddan vinner och man får välja vilken sjö i hela Ovanåkers kommun och gränsvattnen. Du får fiska med max ett spö/person och hur du vill. Samt C&R. Kort och enkelt! 

Klockan ringde 03:50 på lördag morgon. Efter att ha käkat frukost och packat matsäcken så hämtade vi upp båten och åkte mot Edsbyverkens parkering och samlingen klockan 06:00. 

Väl där fick vi måttplanka och totalt kom 37 lag till start. Bra uppslutning! 

Efter en genomgång av reglerna för dagen satte sig alla i sina bilar och drog iväg till sina fiskevatten för dagen.

Jag valde ganska tidigt att åka på Viksjön/Vägnan som jag fiskat mycket på innan jag flyttade till Söderhamn och blev sambo. Vi sjösatte 06:25. Inte så många bilar som hade valt samma sjö. 

Solen började redan värma på vilket skvallrade om ett bra väder iallafall. Vi började i en grund vik. Tog bara 2-3 kast så tappade jag dagens första gädda i mothugget. Visade sig att jag klantigt nog missat att nypa ihop stålhylsan på stingertafsen så kroken bara lossnade och wiren åkte ut. Väldigt snopet. Tur det inte var en större gädda. På med en ny krok snabbt och nu kom jag ihåg att klämma ihop hylsan. Vi fiskade av viken ordentligt utan att få några hugg. Vi tog en förflyttning till en annan vik. 

Här hände inget heller så vi tog en längre förflyttning upp till Vägnan istället. Här testade vi några nya ställen men hade bara några stycken följare som inte ville ta. Detta gjorde inte så mycket för tävlingen då man behövde minst en på 90 cm och så stora var de inte. Men lite knäckande för självförtroendet. Efter ett tag så hade inget mer hänt förutom att jag förlorade en jigg. 

Emil ville trolla så vi riggade om till det istället och försökte ute på djupområdena. Vi såg lite fisk ibland vid några djupbranter och kryssade omkring vid dem. Det började samtidigt att blåsa upp.
Emil som nog var lite sliten av att gå upp så tidigt passade på att vila samtidigt som jag körde båten.
Vi fick inga hugg och gav upp trollingen efter en längre stund. Vi åkte tillbaka ner mot Viksjön igen. Vi mötte några få båtar som var ute och testade några djuphålor. Vi tog oss till en ny vik där jag vet att man fått stora gäddor i närområdet. 

Vi hann bara börja så hade jag en skaplig följare som inte ville hugga. Kort därefter hade Emil ett hugg med men han fick inte fast den. =( Vi ankrade om några gånger och helt plötsligt när jag tog hem min jigg och pratade lite med Emil så sög det äntligen till i spöt. Fisken satt bra och efter en stund fick vi upp en gädda på exakt 90 cm och 5.20 kg. 
90 cm fördelat på 5.20 kg.
En kvalificerad fisk, dock ingen man vinner tävlingar på. =)

Det blev ett foto med på årets "säsongsbästa"
Vi återutsatte gäddan igen som simmade tillbaka väldigt piggt och försvann ner i vegetationen igen. Vi fortsatte att söka av viken och vassarna utan någon framgång. Vi testade en till grundvik då det verkade vara melodin för vår båt idag. Där lyckades jag fånga en liten snipa som vi tog ett kort på med.
"The snipa"
Vi testade fler vikar och djupbranter i den tilltagande vinden som gjorde det svårt att fiska effektivt och som man själv ville. Strax före 15:00 så avbröt vi för att kunna hinna tillbaka till samlingen klockan 16:00 och undvika diskning.

Tävlingen slutade så här:

1. Micke Blom & Per Ivan Persson (114 cm)
2. Jonas Persson & Kristian Johansson (106,5 cm) Flugfångad
3. Mattias Melin & Johan Eriksson (106 cm)

GRATTIS!!!

Till er alla som var med och till tävlingsledningen så hoppas vi nu bara att hösttävlingen inte krockar med älgjakten så man kan vara med även där i höst. 
Tills dess: 
Ha ett riktigt skitfiske...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar