9 juni 2014

Trögt gösfiske

Nationaldagshelgen är över och har innehållit en hel del påtande på baksidan med drivbänkar och planteringar, tillsammans med sambon. Vi hann även men att grilla lite med hyresgästföreningen på kvällen.

På söndagen skulle Emil och jag testa lite fiske. Hade svårt att välja om det skulle bli gäddtrolling eller om vi skulle testa lite gös. Vädret fick bestämma. Mulet = Gädda. Sol = Gös. Det blev det senare. Emil som varit lite krasslig under helgen sov ut ordentligt på söndagmorgonen, så det tog till en bit in på eftermiddagen, innan vi kom iväg. 

Väl framme möttes vi av en stekande sol och en nästan vindstilla sjön. Vi åkte ut och provade ett "bra" ställe. Såg bra med fisk på lodet till en början i det 18-gradiga vattnet. Efter ett tag hade jag en stöt men fisken fastnade inte och det var allt som hände där på 1.5 h. Vi åkte istället till ett syre som Emil ville fiska vid för att försöka få lite matabborrar. Vi hann bara börja kasta så fick jag 2 abborrar som vi tog upp och Emil tappade en abborre invid båtkanten. Sedan så tappade jag en minigädda invid båten och fick sedan en gäddsnipa kort därefter som vi tog upp. Kastet efter fick jag en tredje abborre innan det blev lungt på huggfronten. 

Vi återupptog gösfisket igen på ett annat ställe. Men gösarna visade sig vara väldigt svårflörtade idag och jag hade 2 hugg till utan att lyckas kroka någon av dem. 

Innan vi åkte hemåt provade vi att jigga av en djupbrant i hopp om att få någon abborre till. Men vi fick inga fler fiskar. 

Abborrarna rensades och saltades in hemma och kommer att rökas någon kväll till veckan. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar