17 juni 2014

Fortsatt tröga gösar

Söndagen bjöd på fint väder till en början. Rickard, Arvid och jag hade bestämt dagen innan att ge gösarna en chans den här dagen. Vi skulle mötas upp på morgonen vid Galvsjön. Jag kom dit lite tidigare och tog därför båten ut på en lite rekogniseringstur med Cheddar.
Kapten Cheddar var intresserad av att stå i fören och titta ut över böljan den blå.
Efter några minuter anlände Rickard och Arvid och jag åkte in och hämtade dem. Vi åkte ut och testade ett nytt ställe som jag sett under rekogniseringsturen. Det började bra. Eller ja. Det högg på spöna hela tiden men inget fastnade och det tog en lite stund innan vi kom på att det måste vara abborrar som hugger och inte lyckas fastna på gösjiggarna. Vi bytte snabbt till lite mindre jiggar. Det sög i direkt för mig och jag fick en fin matabborre på 3-4 hg. Tyvärr glömde jag att slå på ankringen så vi gled iväg från stället och fick inga fler abborrar förutom några stötar till. 

Vi bytte tillbaka till gösjiggar igen och sökte av branter och grundtoppar utan att känna något hugg som kunde vara gös. 16 grader i vattnet och en del fisk syntes på ekolodet. Men vad gjorde det när ingen ville nappa. Efter ett bra tag så åkte vi till ett syre och kastade lite efter abborre utan att få någon och vi passade på att käka korv med bröd i båten. Mat ute i det fria smakar alltid bäst...

Vi åkte till ett nytt ställe och sökte av många ställen där vi fått gös förrut utan resultat. Lite klent med fisk här som skulle kunna vara gös. Mest abborrstim som det såg ut som, vilket bekräftades med att jag fick en till matabborre. Strax efter 13 så avbröt vi utan att ha fått någon göskontakt.

Kvällen avslutades hemma i Söderhamn med sambon på Stugsundskajen där vi lyckades lura upp ett 30-tal strömmingar som säkert kommer smaka väldigt gott under veckan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar