4 februari 2014

2 kortare flötestrollingpass

Helgen har bestått av 2 kortare fiskepass med flötestrolling som här kommer resumeras:

Lördag:
Efter att ha fått ihop lite betesfisk på fredagkvällen, med hjälp av mitt nyinköpta kastnät, så var förhoppningarna rätt stora inför den här dagens fiske. Vädret var helt ok för flötestrolling. Båten sjösattes sent. Omkring 13-tiden om jag inte minns fel. Då det redan var en del båtar ute på Viksjön så bestämde jag mig för att åka direkt upp till Vägnan. Väl där riggades två nyinköpta Ugly Stik-spön som jag köpt i Uppsala under veckan på två paravaner. Trollade omkring 40 min innan första hugget kom. Ett bottennapp där jag förlorade både betesfisk och tackel i en stock. sad

Efter att snabbt ha fixat ett nytt tackel på spöt så fortsatte jag att fiska av en djupbrant. Dåligt med fisk på lodet hittills. Men till slut dök paravanen och rullen började knarra. Ett distinkt mothugg och fisken satt. En gädda på omkring 3-4 kg som fallit för en brax. Gäddan återutsattes och jag fortsatte med fisket. Mer fisk på ekolodet nu. En kort stund senare hade fick jag ett hugg till. En kilos-gädda nöp min betesfisk men ramlade av när det var 5 m kvar till båten. Ut med paravanen igen och nytt hugg direkt. Nu följde gäddan med in till båten. En gädda på uppskattningsvis 1-2 kg. Jag fick kort därefter en mindre gädda till. Solen gjorde sitt bästa att värma mig utan att lyckas särskilt bra med det. Men jag kunde iallafall njuta av mitt kaffe i det fina vädret. Nu började det dock blåsa upp lite grann så jag beslutade att byta ställe och söka efter lä.


Utsikten i väntan på hugg värmde gott i fiskarsjälen

Jag åkte tillbaka till Viksjön. Båtarna som varit ute sedan tidig morgontimma(?) började åka in och ta upp båtarna. Jag tog mig ingen brådska in utan lade istället ut mina 2 spön igen. Fick ett hugg omgående. Missade den i mothugget då den tydligen gick upp till ytan med braxen eftersom att jag såg betesfisken bryta ytan direkt då jag gjorde mothugget. Sedan började det skymma så jag avbröt fisket för den här dagen.

Jag fick också några fina betesfiskar av Joel Fiskepojken Lind när han åkte hem. Tack och bock!!!

Söndag:
Bestämde sent på lördagkväll med Henkan att vi skulle ta Dennis med på lite flötestrolling på Viksjön/Vägnan. Jag åkte och fixade lite betesfisk med kastnätet på kvällen. Vi träffades vid 12-tiden och styrde båten till ett ställe som brukar vara givande. Mycket besvärlig vind idag.

3 spön riggades. Första varvet gav ett hugg för Henkan. En stark och kampvillig gädda på omkring 4 kg landades och återutsattes. Vinden tilltog allt mer och vi bytte ställe. Vi riggade 4 spön och körde över djupkanter och grundare områden utan att vi fick några hugg ytterligare. Ännu en förflyttning i den allt mer kraftiga vinden. 2 bottennapp senare och ett hugg där flötet snabbt dök och sedan kom upp igen var allt som hände innan vi valde att åka hemåt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar