4 februari 2014

Gösfiske med dubbelt gäddhäng!!!

Då jag själv varit nöjd med gösfisket hittills i år så bestämde jag att dra iväg på lördagen igen och köra ett vertikalpass. Med mig fick jag farsan och Henkan. Extra skönt att Henkan hängde på då vi inte haft tid att fiska ihop så mycket än i år. Vi bestämde att träffas i Klon halv åtta.

Halv åtta rullade bilen iväg mot dagens fiskeställe. Båten sjösattes och strax efter 08:00 var vi på väg ut på sjön. När vi kom fram till det första fiskeställe markerades djupbranten med markörer och vi började fiska. Henkan och jag hade en varsin stöt per omgående. Sedan var det segt. Henkan hade nån som stötte med inte fastnade och vi bytte ställe efter en dryg timme.

Här hände det saker omedelbart! Vi hann knappt börja fiska innan Henkan fick ett hugg där fisken lossnade innan den om upp till båten. Kort därefter högg det för mig. Det var en mindre gös som släpptes tillbaka. Sedan hann jag knappt släppa i igen innan det åter högg för mig. En lite bättre gös kom upp i båten och den behöll jag. En gös på 63 cm och 2.15 kg.

 

Min andra gös för dagen

Farsan bytte jigg efter en stund och kort därefter högg det äntligen en gös för honom. Den vägde uppskattningsvis strax under 2 kg. Grattis.

Farsan med sitt livs första gös.

Efter farsans gös blev det segt igen. Trots att vi såg en hel del fisk på lodet högg det ingenting. Henkan bytte jigg och kastade ut den. Kort därefter högg det för Henkan under inspinningen. Fisken sprattlade inte nämnvärt mycket. Till en början. Helt plötsligt blev det helt tvärstopp och stumt. Vi satt och funderade om Stor-Gösta hade huggit ett tag. Men Henkan sa att han trodde det var en gädda. Henkan var närmast rätt svar. Döm om vår förvåning när det visade sig att Henkan fått en mindre gädda på först och sedan hade en betydligt större gädda tagit gäddan Henkan hade på. Den större gäddan vägrade också att släppa den mindre så det blev 2 gäddor i håven till slut. Vilken osannolik fångst!!!

I båten så vägde vi den största gäddan till nästan 6 kg och den mindre gäddan till drygt 1.30 kg. Två gäddor på drygt 7 kg. På en liten vertikaljigg. Blir nog ett svårslaget rekord. wink
Henkan med sin 7.30 kg tunga "gädd-double"

Efter att vi släppt tillbaka den största gädda och behållt den mindre som var helt mosad fortsatte fisket. Men vi fick inga fler gösar på det här stället. Vi flyttade ut till 2 grund och testade en ny djupbrant utan några fler hugg. Vi åkte tillbaka till stället där vi började fiska imorse. Vi la i en markör och hann bara börja fiska så högg det äntligen fast en fisk för Henkan. En gös på lite drygt
2 kg uppskattningsvis.

Henkan fick en gös till slut

Efter den gösen så fick vi inga fler fiskar. Hade dock några fiskar till på men det var ovanligt segt att få fast dem idag. Nya tag nästa gång!!!

På vägen hem till Söderhamn stannade jag till hos Martin Elversson i Hertsjö som driver fiskebutiken PREDATORSHOPEN och hämtade upp lite beten jag köpt. Gå gärna in dit och kolla ni med som läser den här bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar