4 februari 2014

Den sista färden?

Efter det fortsatt milda vädret den här vintern så hade isarna fortfarande inte lagt sig. Det gjorde såklart att man blev fiskesugen när helgen närmade sig. Jag hade suttit och granskat väderleksrapporten hela veckan och lördagen såg ut att bli bäst. -2 grader och 3 m/s. Perfekt för flötestrolling tänkte jag. Men tyvärr ändrades den prognosen lagom till helgen då det istället utfärdades stormvarning i landet. Jag hade dock bokat upp med Rickard att vi skulle åka och fiska ändå. Om vi inte kunde flötestrolla i vinden så skulle vi testa att trolla på vanligt sätt.

Lördagen kom och vinden med den. Men jag intalade mig själv att det skulle gå att flötestrolla ändå om vi bara kunde hittade något som kunde kallas för lä. SMHI hade dessutom lovat att det skulle mojna mot eftermiddagen. Vi åkte till dagens första fiskeplats. Väl där gick det "vitgömsar" på vattnet och vågorna var smått besvärliga.
 


Blåsigt värre var det.

Det gjorde att vi bara kunde köra med 2 paravaner i vattnet. Vi tacklade med varsin brax. Vi nötte på och gick ibland på hårt med elmotorn mot vinden och ibland användes den till att bromsa farten när vi gick i medvind. Men svårt att hålla de stråk man skulle vilja hålla när man flötestrollar. Dåligt med fisk på ekolodet och vattentemperaturen visade på 0.6 grader. Kallt!!!
 
Rickard trivdes rätt bra i sin Fladen-overall.

Precis när vi vände upp och skulle börja gå med i medvinden bara försvann Rickards paravan. Efter att jag förklarat lite hur han skulle göra så satte han in mothugget. Fisken satt. Men att döma av spöknycken var det ingen större fisk. Det var en "slips" på drygt 3 kg.
Rickard med dagens första gädda. 3.20 kg och 86 cm.

När gäddan återutsatts så hann Rickard inte ens släppa ut sin paravan helt innan det högg på hans spö igen. Fisken krokade sig själv i hugget och efter en liten fight fick han en liknande fisk som den innan med som var i betydligt bättre kondition.
Rickard med dagens andra gädda. 3.70 kg och 85 cm.

Vinden började så småningom att avta och vi beslutade att lägga den sista timmen på ett annat ställe. Förhoppningsvis var det också mer lä där. Elmotorn fälldes upp och bensinmotorn startades.

Efter en båttur på 10 min var vi framme på nästa ställe. Paravanerna lades ut och ett flöte rakt bakom båten. Betydligt mindre vind här gjorde det enklare att navigera båten. Massor med fisk på ekolodet. Vi nötte på utan att det hände något. Vinden mojnade och det kändes nästan som att det skulle bli vindstilla. Precis innan jag tänkte säga att vi skulle sluta så dök min paravan. Jag väntade en stund och satte in mothugget. Fisken krokades.
 
Actionbild!!!

Det kändes inte som att det var en jätte på men gäddan rusade några gånger innan den hamnade i håven. Det visade sig bli dagens största fisk som nästan vägde 5 kg.
 
Dagens sista gädda vägde 4.72 kg och var 95 cm.

Det här var sannolikt den sista färden för i år för mig på öppet vatten. Men mina förväntningar på nästa säsong börjar redan infinna sig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar