4 februari 2014

Första turen på Viksjön

Påskafton förlades till en fisketur på Viksjön. Var nyfiken på att ta reda på vilken vattentemperatur som gällde och se om leken dragit igång även här. Har inte kunnat sjösätta där än pga att det legat is vid sjösättningsrampen vid Björkträ irriterande länge i år. 


Bild på föräldrahemmet taget från Viksjön.

Med mig den här gången hade jag en riktig högoddsare nämligen Johan Kavla som aldrig provat jerkfiske. Vädret kunde inte var mycket sämre drygt 20 grader och strålande solsken. Vattentemperaturen låg mellan 7-9 grader i olika delar av sjön.


 
Johan i stilstudie. bigsmile

Gäddorna lyste dock länge och väl med sin närvaro. Dock hörde man dom långt inne i vassarna eller långt upp på de översvämmade åkrarna. Det mest spännande som inträffade i båten de första timmarna var när Johan skulle slänga iväg en trädgren som låg intill båtpropellern. Han tänkte tydligen inte på att jag har spöhållare i båten så han bara släppte mitt låne-jerkspö så detta åkte i vattnet. Men reptilsnabb som man själv är så dök jag efter spöet och doppade således armen ner till axeln innan jag hann på spöet i sista stund och kunde dra upp det. Nära där att Kaveln blivit nästan 3000 kr fattigare!!! Strax därefter lade vi till i Hammarviken. Lade till nära vasskanten där det var väldigt hög aktivitet på lekgädda. Provade med en Savage Gear 4play. Det gav utdelning och årets första jerkgädda för mig. En rejält romstinn gädda på 4.10 kg.



Årets första jerkgädda på 4.10 kg för undertecknad. headbang

Efter ytterligare någon timmes nötande utan någon som helst kontakt med fisk. Så blev det en liten paus på Kavlas bastuflotte. Hans mor och far kom ner och hade tom med lite påskmat till oss båda bestående av lite skinka, potatis, sylta, laxfilé samt en folköl. Smakade bra i vädret. Tack!!! cheers

Efter maten så fortsatte fisket i Klockarviken där jag till slut lyckades lura en romstinn snipa på kanske 6-7 hg på min Cobb. Även här var det hög aktivitet inne i vassarna. Efter detta så började solen dala och temperaturen sjönk. Bestämde därför att ta båten en snabb vända upp till Vägnan för att se hur det såg ut där inför kommande fisketurer. Kan bara sammanfattas med: Mycket vatten och strömmande!!! Kommer behöva sjunka vattnet där för att kunna bedriva ett effektivt jerkfiske.

Om jag ska sätta ett plus och ett minus på den här turen så känns det som att det är ett minus att temperaturen redan är så pass hög i sjön. Känns som att leken kommer stökas undan fort i år med. Lite trist då man knappt hunnit få i båten än. På plus ligger det att gäddorna jag fick var så pass romstinna och slöa att chanserna finns för att få den där feta romstinna madamen som jag längtar så efter att få kröka spöet med. =) Därför talar det att jag kommer dra ut på Viksjön även imorgon och i övermorgon. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar