4 februari 2014

Fiskemys i dagarna 3...

Första semesterveckan inleddes med en 3-dagars vistelse vid mina föräldrars stuga i Ryggesbo. Med mig hade jag med mig flickvännen Madeleine och hennes son Emil. Vi hade tänkt ha 3 mysdagar med lite stugmys och fiske.

MÅNDAG

Vi åkte mot stugan under måndagseftermiddagen. Väl framme stuvade vi in vår packning i stugan och gick sedan ner till tjärnen och hoppade i båten. Vi hade både kastspön och metspön med oss. Vi fick lite abborre och mört på metspöna och lyckades lura upp 5 st mörka tjärngäddor innan vi åkte tillbaka till stugan för lite kvällsmat och mys bestående av kortspel.

TISDAG

Tisdagen bestod av slappande i stugan och ett fiskepass på Mållången. Vi åkte till sjön strax efter 16-tiden. Tanken var att försöka fiska lite abborre några timmar innan vi skulle övergå till att köra lite trolling efter gädda mot kvällstimmarna. Mållången som var ovanligt hög efter allt regnande. Vi sjösatte och åkte till ett syre och ställde iordning jiggprylarna. Vi lyckades lura upp 3 st matabborrar innan vi åkte till nästa syre.

 

Jag och Emil jiggar abborrar

Nästa syre gav en gädda som högg min jigg alldeles intill båten så åtminstone jag hoppade till när den kastade sig över betet. Sedan hände inget mer och vi åkte vidare till nästa syre. Inget hände här förutom att jag förlorade en jigg i en gren nere i vattnet. Men vi var nöjda med fångsten ändå.

Jiggar i alla möjliga färger provades

Vi bestämde att påbörja trollingen istället. Madeleine fick vara kapten. Något som hon trivs väldigt bra med och jag måste erkänna att hon är duktig på det!!!
 Min vackra Madeleine heart

Vi trollade drygt en timme utan ett hugg innan vi beslöt att åka till Finnaholmen för en bensträckare och fikapaus. En populär plats att vila på då det redan var ett gäng ungdomar där som satt inne i vindskyddet och eldade.
Båten styrdes mot Finnaholmen

Efter fikat åkte vi till ett ställe där man brukar få fisk när man trollar på Mållången. 3 spön gjordes i ordning. Jag testade en nyinköpt 7-tums Tomic nära land. Jag fick också testa mina födelsedagspresenter. 2 st I-fish Stinger paravaner. Dom fungerade väldigt bra!!! Efter en stund högg det på Tomicen. En gädda på ca 1 kg landades. Emil fick ta den. Vi fortsatte att nöta på. Dock väldigt trögt och lite fisk på ekolodet.

Emil väntar på napp

Efter närmare 2 timmar högg det på Emils spö. Han fick veva och slita på rätt bra innan han fick in gäddan till båten. En gädda på uppskattningsvis drygt 2 kg.

Emil med sin 2-kilos gädda

Vi fick inga fler fiskar men avslutade med att fota den vackra vyn från båten innan vi åkte hem till stugan igen.

Vacker vy från Mållången

ONSDAG

Vi klev upp lite tidigare och åkte till Östra Nyasen för att prova lite ädelfisk. Vi sjösatte strax efter klockan 07:00 på morgonen. Första varvet hade Madde en öring med in till båten men den lyckades hoppa av kroken lite retfullt innan den hamnade i håven. awww

Vi nötte på och Emil hade sedan ett napp på sitt spö men fisken fastnade inte. Vi tog en fika vid vindskyddet och kastade från land en stund innan vi hoppade i båten igen. Efter en kort stund fick vi äntligen ett hugg. Emil vevade in sitt spö. Men det visade sig vara en stor mört istället. Vilket antiklimax. Vi släppte i den igen. Strax före 12-tiden åkte vi hem utan en enda ädelfisk med oss.

Dagen avslutades med lite fiske på Gäddtjärn innan vi åkte upp till Öjung för att se om vi lyckades få syn på någon älg eller björn utan att se någon. Men vi stannade till vid Öjungsdammen och tittade in i vindskyddet en stund.

Regnbågen vid Öjungsdammen

På torsdagen packade vi våra saker och åkte tillbaka hem till Söderhamn.

I skrivande stund sitter jag och sneglar på OS-invigningen från London. Men imorgon är det en stor dag här i Söderhamn. Då fyller nämligen Emil 11 år. Grattis i förskott!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar