4 februari 2014

Spräckt nolla på flötestrolling

Efter en hel veckas älgjakt i hälsingeskogarna bestämde Henkan och jag att vi skulle testa lite flötestrolling på Ullungen nu när vattnet börjat blivit rejält nedkylt den sista tiden. Vi tog dock med jerkprylarna ändå. 07:15 hämtade jag upp Henkan och strax efter 07:30 låg båten i sjön. Vi tacklade upp våra 4 spön med mörtar. 2 st med flöten och 2 på paravan. Vi hann inte åka så jättelångt innan mitt flöte dök. Mothugg och dagens första gädda var säkrad. En gädda på omkring 2.5 kg. Min första på flötestrolling för den delen. bigsmile Vi fortsatte att köra över flera "hot-spots" och Henkan hade 4 hugg i rad och landade 2 av dessa. 2 mindre gäddor. Solen värmde så sakteliga upp våra frusna fingrar och isen som bildats på rullarna. Henkan fick en gädda till på omkring 3 kg.
 
Henkan laddar sitt spö med en mört i motljus...

Vi hittade till slut en rutt där fisken verkade stå då vi hade ett antal hugg efter varandra utan att lyckas få fast fisken. Jag hade ett på min paravan där det blev riktigt tung-gung i spöet och lina skar ner och i sidled. En bättre fisk som tyvärr lossnade alldeles för fort.   Måste fixa större krokar till mina spön då mörtarna vi använde var väldigt överdimensionerade för storleken på krokarna.

Efter ett tag provade vi att jerkfiska ett tag utan att ha minsta antydan till hugg. Vi återupptog flötestrollingen. Henkan fick ett hugg direkt men fisken lossnade. Innan vi åkte hem så tog vi 2 små varv med 2 wobblers på släp. Henkan hade 2 hugg men ingen av fiskarna behagade att fastna. Nu får vi se om man hinner med något pass till innan isen kommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar