4 februari 2014

Premiär på öppet vatten

Så kom den äntligen. Premiären på öppet vatten!!! Som jag har längtat. Under veckan bestämde jag och Rickard att vi skulle ta premiärturen utefter Voxnan under söndagen.
Dagen började med att jag åkte till föräldrarna i Klon och ställde i ordning båten som slumrat i vintersömn i flera måndader. Tog sedan någon timme innan jag ställt i ordning fiskespön och packat ner mina nyförvärv inför fiskesäsongen. Rickard dök upp vid 12-tiden. Även farsan ville följa med och det fick han såklart.

Vi sjösatte strax efter 13-tiden. Sol och varmt. Efter en kort tur nedströms så mötte vi Björn Backeby som också precis kommit ut i sin båt. Vi fortsatte en bit till. Det tog inte lång stund innan Rickard hojtade till att han hade en fisk på. Håven kom fram och en gädda i kilosklassen hamnade i den.

 

Jag och Rickard med första gäddan för dagen.

Gäddan fotades och släpptes tillbaka. Inga fler hugg på första stället så vi flyttade oss en liten bit till. Rickard fick ett hugg till per omgående. En gädda i samma storlek som den föregående.

Rickard med en gädda till

Kort därefter fick Rickard även en till gädda. 3-0-0 till honom!!! Lite frustrerande att inte ens ha en känning trots fullt fokus på hemtagningen. Men det är lite som det brukar kunna vara på våren. Vinden tilltog nu och det är tveksamt om det gått att fiska mer om vi inte funnit lä. Mitt i blåsten började det också snöa rätt kraftigt. Aprilväder jo jag tackar!!! Efter att ha varit i land å tagit lite kaffe och hämtat mobilen så vi kunde höra på hockeyn på sportradion återupptogs fisket i det allt mer ymniga snöfallet. Helt dött under snöfallet.

Vinden mojnade och det blev klarblå himmel och sol igen och rätt varmt. Skönt!!!

Rickard och jag poserar i vårsolen

Efter att ha ankrat på några platser till och jag missat ett mothugg på en Wolf tail efter botten small det till för Rickard nära båten. Av spöknycken en bättre fisk. Efter en kort stund såg vi en fisk i 5-kilosklassen tyckte vi. Men när den hamnade i håven såg vi att den vägde mer än så. Vilken mage. Totalt sprängfylld med rom!!! Vi mätte den till 98 cm och den vägde 6.75 kg.

Rickards fjärde och dagens sista fisk var 98 cm och vägde 6.75 kg. Mycket romstinn!!!

Gäddan återfick friheten igen och den simmade raskt ner mot botten igen. Rickard hade sen en bra stöt till i nästa kast. Men gäddan lossnade på en gång. Vi fortsatte att fiska i vårsolen. Samtidigt som vi hörde att Brynäs utökade sin ledning i hockeyn mot Färjestad. En liten tröst för farsan och mig i båten. bigsmile

Till slut började det blåsa upp igen och vi valde att avsluta fisket för dagen. Skönt att vi fick upp en fin fisk iaf. Hatten av för kusinen som dominerade i båten idag. Men nästa gång kan det vara andra tongångar. Är väldigt nöjd med min nya Revo Toro 51 rulle. Hur skön som helst att kasta med och man fryser inte när man håller i den. Nu är det bara att ladda inför påskhelgen som garanterat kommer innehålla en hel del fiske för min del!!!

Äntligen är fiskesäsongen igång!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar