4 februari 2014

Högsommargösar

Högsommarvärmen är här med besked och jag tror att de flesta njuter av både ledigheter och uppfriskande bad. Sambon och jag bestämde att passa på att ta båten och åka ut och fiska lite gös i det fina vädret. Vi kom fram strax före klockan 12 till vattnet och la i båten. Möttes av en hel del blåst. Något som brukar vara lite negativt för att kunna njuta riktigt av fisket fullt ut. Idag hade jag med mig ett relingsfäste och en ny givare till ekolodet som jag köpt under veckan. Detta för att jag mer och mer blivit sugen på att fånga en riktigt stor gös. Men idag hade jag den mest med för att lära mig hur man ska ha inställningarna på lodet för att se både jigg och fisk. Vi började fiska bland vågorna efter att vi lagt ut markörerna. Det var hyfsat med fisk på lodet. Vi körde på i kanske 1 timme innan första fisken högg för mig då jag sänkte ner jiggen mot botten.

Dagens första gös

En "standardgös" på 2 kg.

Den som gapar efter mycket

Vi hade någon lätt känning till men ingen krokad fisk den närmsta timmen. Vi bestämde att åka in i land för att slippa sjögången en stund. Vi badade och tog en efterlängtad fika.

Fikapaus vid stranden

Vi hittade även en hel del grodyngel invid strandkanten som så klart skulle fotas.
Madde tar en kopp kaffe och tittar på grodyngel

Efter att ha njutit en stund i solen och torkat efter badet så hade vinden avtagit och vi åkte ut igen. Vi hittade ett grundområde som vi såg lite fisk vid utan att få någon fisk. Vi testade ett ställe till. Här var första gången då givaren kom till nytta. Jag såg när fisken steg på Maddes jigg och sa åt henne att hålla stilla lite extra. Fisken gick upp och tog direkt. Ett hårt hugg följdes av slacklina och en förlorad jigg. Troligtvis en gädda. Men häftigt att följa händelseförloppet på lodet.

Vi bytte ställe och tog en fika i båten efter att ha lagt i markörerna. Direkt när jag släppte ner min jigg hade jag ett ordentligt hugg. Fisken satt på en stund och det var riktigt tungt nere i djupet. Blev riktigt less när den lossnade. Kändes som en gös hela tiden och inga gäddmärken i jiggen heller. Kanske var den riktigt stor? Vi fick några napp till utan att få någon fisk på det här stället. Klockan hade nu börjat närma sig 19:00.

Vi åkte tillbaka till stället vi fått dagens hittils enda fisk på. Lodet skvallrade om att det nu var betydligt större aktivitet på fiskarna här. Lodet visade fisk lite överallt. Det tog inte så lång stund förrän jag fick hugg igen. En fin gös på lite drygt 2.50 kg. Som så klart förevigades på bild.
Dagens största gös på drygt 2.50 kg

Vi fortsatte fiska. Madde som fortfarande väntar på sin första gös på sitt nya spö hade hugg lite då och då utan att fiskarna fastnade tillräckligt. När vi vände tillbaka över en djupbrant fick jag ett stenhårt hugg. Fisken rusade ut med lina och var helt galen där nere. Vart nästan helt övertygad om att det var en gädda tagit jiggen. Efter några minuter visade sig fisken nere i djupet. Det var en gös på 2.30 kg. Riktigt rolig fisk att ta!

Ännu en gös på drygt 2 kg. Vilken kämpe!

Madde och jag hade några hugg varav en gös till fick komma upp i båten.
Tillbaka till friheten

Älskade Madde hade en sällsynt otur den här dagen. Hon hade flera fiskar på men alla släppte. Men jag är övertygad om att det snart släpper även för henne. Trägen vinner.

Nu återstår det en vecka till med jobb innan det blir semester i 2 veckor för mig. Då ska vi se om inte Stor-GÖSta och jag ska ha en uppgörelse. Öga mot öga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar