4 februari 2014

Två vårfisketurer i Söderhamns skärgård.

Helgen har bestått av 2 fiskepass i Söderhamns skärgård tillsammans med flickvännen Madeleine och hennes son Emil.

Söndagen bjöd på ett strålande väder. Jag, Madde och Emil hade bestämt att vi skulle ta en kvällstur på Flaket ute i Söderhamns skärgård. Efter att har hämtat Emil efter hans scoutläger och ätit hemma hämtades båten och vi kom till sjösättningsplatsen strax före 15. Väl där upptäckte vi att matsäcken stod kvar i hallen. Båttrailern hängdes av och Madde och Emil stannade kvar medans jag åkte hem å hämtade fikat. Väl tillbaka la vi i båten strax efter 15. Båtfärden tog ca 15 min innan vi nådde dagens först fiskeställe. Vattentemperaturen var 9 grader (9.3 för att vara exakt). Förutsättningar för att kunna lura någon fisk som lekt klart kändes rimlig i och med det. Taktiken och betesvalen fick ändras rätt snart då det visade sig vara omkring 1.5-0.9 m djupt efter vasskanterna. Lägre vattenstånd mot normalt på upp emot 1 m kändes det som, när man tittade på vart vattenytan borde ha legat mot stenarna utefter land. Bara att gilla läget å tänka om. Vi förflyttade oss utefter vasskanterna men hade endast några bottennapp.

Vi åkte upp i Lötåns inlopp. Här var det full aktivitet på gäddornas lek. Plaskade hela tiden runt omkring oss. Gäddor i alla möjliga storlekar men inga som ville hugga. Vi tog en fika och lyssnade på gäddplasken en stund.

Vi tog en kortare förflyttning igen upp efter en fin vasskant. Vi han knappt börja kasta innan det högg för Madde. En kilosgädda med rom kvar.

 

Madde och Emil med dagens första gädda.

Gäddan återutsattes och det tog inte lång tid innan det högg för mig. En gädda på omkring 1.50 kg fick komma upp i båten.
Min första gädda krokas av.

Gäddan släpptes tillbaka efter fotografering. Min första här i Söderhamn.
Min första "skärgårdsgädda"

Efter detta behövdes det en kisspaus för medpassagerarna i båten. Tyvärr körde jag in propellern i en sten på väg ut från land så ett av bladen kröktes. TRÖK!!! sad Tur att man hade elmotorn med.

Vi återupptog fisket i närheten av där vi fått de två tidigare gäddorna. Det tog inte lång stund innan Madde hoppade till i båten. En gädda högg precis när hon skulle ta upp betet ur vattnet. Det visade sig vara ännu en romstinn kilosfisk.

Efter den fisken fick vi inga fler hugg. Men vi hade ett antal bottennapp med olika utdelning. Bland det som krokades kan vi räkna upp: Hundbajspåse, plankor, träpinnar, fantaburk och en gammal ålryssja som jag tog upp och slängde på en majbrasa. Vi avbröt fisket för den här gången fram emot kvällskvisten.

Tisdagen
bjöd även den på strålande solsken dock med en hel del blåst. Hade spenderat sista april med att få tag i en ny propeller till båten och lyckades hitta en ny på en butik inne i Söderhamn. Bra med klämdagar ibland! wink

Idag var det bara jag och Madde. Emil ville vara hemma med en kompis istället. Vi testade en ny sjösättningsplats inne i stan idag. Kanonbra att använda sig av när man skulle till Flaket. Vi tänkte börja med Lötåns inlopp idag. Vi fiskade av varenda vasstrå kändes det som utan att ha en enda tillstymmelse till hugg.

Även idag massor av fisk som vältrade sig i vattnet och i full färd med leken. Vinden drog in från havet rätt bra med varma vindar så vi slapp iallafall frysa. Rejält grumligt vatten. Vi tog en macka å lite kaffe och tog båten till samma ställe som vi fick de 3 gäddorna i söndags. På den andra ankringen hade jag en följare med in till båten. Uppskattad till 3-4 kg. Dock svårt att se storleken i det bruna vattnet. Vi flyttade oss en kastlängd. När jag som bäst satt och bytte bete efter att ha fastnat i botten rejält så ropade Madde till i aktern. En gädda kom upp i ytan och visade sig och stack sedan ner och höll sig mot botten i det grunda vattnet innan den hamnade i håven. En fin romstinn gädda på 3.40 kg som mätte 79 cm.
Madde med sin första gädda för dagen. 3.40 kg och 79 cm. Full med rom.

Efter en återutsättning ankrade vi om. Nu var det min tur att kroka en gädda. Den nöp till nästan direkt in mot vassen. En urlekt gädda på omkring 2 kg uppskattningsvis.

Jag med en urlekt slips.

Vi fortsatte att fiska av hela vasskanten utan att få någon mer fisk och till slut åkte vi i land en liten stund och tog en kaffe och uträttade lite "påträngande behov".

Efter fikat tog vi båten en bra bit upp mot hamnen i Stugsund och vi hann bara stanna till där så fick Madde en till gädda i samma kondition som min varit i. Urlekt och med en hel del fisk i magen. Vi fortsatte att nöta på tills klockan blev 16:30 då vi var tvungen att avbryta då det är arbetsdag för mig imorgon och Madde ska jobba nu i natt. Annars hade vi stannat kvar.

Sammanfattar den här helgen med att jag iallafall inte blivit utan fisk och sett massor som slagit i vassarna. Förhoppningsvis är dom större exemplaren inte inne här ännu eller så är dom upptagna av leken. Madde ville iallafall hit å fiska igen till helgen. Det blir nog med stor sannolikhet så. (Jag måste ju få ett försök till att spöa henne i år!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar