4 februari 2014

Summering av helgen

Summerar helgen i korta drag.

Fredag kväll:
Tänkte köra ett kvällspass på Viksjön/Vägnan fram till skymningen. Blev dock bara ett kort pass på omkring knappt 2 h då vädrets makter inte var på min sida där själv i båten. Innan jag åkte hemåt innan ett befarat åskväder började observerade jag en hel del jakter i vattnet. Men då jag i sinnet redan bestämt mig för att avbryta så lyckades ingen kontakt med fisk uppnås. mad


TRÅKVÄDER!!!

Lördag eftermiddag:
Eftermiddagens fiske bestod av mig, Rickard och hans tvåårige son Arvid (en framtida storfiskare?). Platsen för dagen blev Grängen då jag via rykten hört att den gått rätt bra på jerkfronten. Vi började i utkanten av en vassvik och betade av den successivt. De första två ställen gav ingen fisk men på det tredje hände det lite grann. Rickard tappade en gädda och kort därpå fick jag en snipa som jag så klart var tvungen å posera med Arvid då detta var första gången han var med i min båt. up


Arvid och jag med dagens första gädda

Kort därefter hörde vi ett ordentligt plask intill land. Först trodde vi det var änder som flög upp. Men det visade sig vara en gädda i modell större som stod och bökade nästan uppe på land. Vi såg den stå å vältra under några minuter då man såg hela ryggen på den. Såg ut att vara en bronco!!! Vi funderade nästan på om den var in och lekte en andra sväng. Såg inte ut som att den var där inne och jagade. Då det var mycket vass där den var så nådde vi aldrig in ända dit med båten. Men jag provade en popper och hade en 2-3 kilos gädda som jagade och högg bom två kast i rad på den. Men häftigt att kolla på. Pulshöjare! Efter en liten fika fick dock Arvid nog av att vi inte fick nån mer fisk och slöt ögonen och stuvades ner i båten för en tupplur. Sjön suger ju som bekant.



Arvid samlar kraft

Medans Arvid tog igen sig fortsatte jag och Rickard med att fiska av viken. Det resulterade i att jag fick 4 st mindre gäddor till och Rickard lurade till slut upp en gädda han med. Min första seger över honom i år. yes

Hade dock svårt att kroka gäddorna idag. Hade en gädda som högg tre kast i rad på en Big Bandit Shallow. Men roligt å se när dom går på i ytan är det iallafall. Lite mer koncentration behövs där. Efter några ytterligare förflyttningar och några hugg utan att lyckas få upp nån mer fisk vaknade Arvid och vi avslutade med att låta honom vara kapten och styra båten ett tag innan vi tog upp båten och åkte hem. En rätt trevlig tur på det hela taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar