4 februari 2014

Blåsig flötestrolling med Björn

Efter att ha jagat älg fredag-lördag så hade jag bestämt mig för att åka å prova lite flötestrolling i Voxnan ensam. Men på kvällen när jag skulle lägga mig hörde Björn Backeby av sig och sa att han tänkt detsamma och undrade om vi istället skulle slå följe. Efter ett kort samtal så beslutade vi att ta min båt och att han skulle ta med sig lite agn då jag bara hade mört modell mindre (något Björn inte var sen att pika mig för). Vi bestämde att träffas vid halv-8 snåret.

Båten var i vattnet på pricken halv 8 och det var i det närmaste spegelblankt vatten som mötte oss när vi styrde båten till dagens första ställe. Mycket betesfisk som slog i ytan när vi kom fram. Vattentemperatur 4.5 grader. Vi riggade 3 spön. 2 på paravaner och ett flöte efter båten. Inget hände på det första stället trots en hel del "mörtbollar". Vi bytte därför ställe rätt snart i hopp om att finna huggvillig fisk. Blåsten hade nu kommit igång och vädret var långt ifrån optimalt för flötestrolling.

Fisken var bättre på hugget här skulle det visa sig. Vi hann inte åka så långt innan Björns flöte dök. Ett distinkt mothugg och fisken satt. En gädda på omkring 3 kg som var sjövild då den kom till båten.

Björn med dagens första fisk

Vi fortsatte vårt fiske. Strax därefter fick jag ett hugg på ett av mina spön. Vevade in slaklinan och gjorde mothugg. Kontakt! Fisken satt kvar. Kändes som en lite bättre fisk. Efter några hårda rusningar håvade Björn den. Han filmade även med sin kamera. Min blott andra gädda på flötestrolling blev en gädda på 5.46 kg. Nytt PB på flötestrolling.

Jag med nytt PB på flötestrolling 5.46 kg

Vi fortsatte att trolla i den allt mer besvärliga vinden. Tack gode gud för frontmonterade elmotorer!!! Kort därefter hade jag ett hugg till. Men i mothugget gled tydligen tafsen ur låshylsan. Något som aldrig hänt mig tidigare.sad Där stod jag istället med ett lekande och en snopen min. Vi fortsatte att nöta på och hade några hugg till men det var omöjligt att kroka fiskarna. Oftast satt dom på ett tiotal sekunder innan dom bara lossnade. Vi bytte ställe igen.

Här strömmade vattnet något mer. Men betesfisk fanns det här med. Det enda som hände var att en gädda först högg på min paravan för att sedan attackera mitt flöte när det senare gled förbi. Men betesfisken lät den bli!!! Vi tog och förflyttade oss längre upp efter Voxnans vattensystem.

Vi hade hugg direkt här med. Björn tappade troligtvis dagens största gädda här. Riktigt tunga gung och rusningar. Gäddan gjorde precis som den ville trots att Björn hade spärren åtdragen och pumpade med sitt spö. Björns tomma blicken som efterföljdes av ett: NEJ!!! när gäddan lossnade var inget någon av oss önskade. Efter några napp till med samma scenario där fiskarna bara satt på en stund och sargade våra betesfiskar utan att bli krokade bytte vi återigen ställe.

Även här fick vi ett antal hugg utan att fiskarna fick korkarna i mungipan. Hade det inte varit för att det högg tämligen bra så hade den bitvis hårda vinden gjort att vi nog gett upp tidigare. Björn provade också att jerka under tiden vi sakta gled fram utan resultat.

Vi bestämde att vi skulle ge de två ställen som gett flest hugg under morgonen, en varsin chans till, innan vi tänkte bryta för dagen. Inget hugg på det första stället.

Det andra hann vi nästan köra ett helt varv på och om jag inte minns fel sa jag:
"Jag tror vi får en nu som blir dagens största."
Kort därefter dök Björns paravan. Äntligen en fisk som fastnade i mothugget. Fisken var helgalen under hemtagningen. Till slut hamnade dagens största fisk i håven. Den vägdes till 5.55 kg. Dagens största med ett knappt hektos marginal. Den var vi värda efter allt slit under dagen med alla missade fiskar.

Björn med dagens sista och största fisk på drygt 5.55 kg

Efter att vi återutsatt den igen så styrde vi hemåt igen. Bara att hoppas att man hinner ut någon helg till innan isen lägger sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar