4 februari 2014

Nollade på första deltävlingen

Så var det äntligen dags för deltävling 1 av 3 i Ljusnan Pike Race årgång 2012. Som föregående år var det Orsjön/Kyrksjön som var platsen där allt skulle avgöras. Förra året lyckades Team Hades lura upp 2 gäddor så målsättningen var att lyckas få minst 3 den här gången. Något som bet oss bakifrån ordentligt skulle det visa sig.

Efter en frukost omkring 6-tiden så drog jag och min stand-in tillika min pappa Göran iväg mot Vallsta. Vi var framme strax före 07:30. Det var alldeles lagom många i kö före oss. 3 st för att vara nogräknad. Vi hann lagom packa i båten och anmäla oss innan det var vår tur att sjösätta.

Båten sjösätts

Klockan 08:30 var det skepparmöte. Totalt 37 båtar kom till start. Efter skepparmötet tog vi båten ut på Kyrksjöns blåa vatten. Vattentemperaturen var 14 grader och det blåste en hel del. Vi riggade våra 4 spön och påbörjade fisket 09:00. En hel del fisk i frivattnet skruvade upp förväntningarna att det skulle kunna gå att få fisk här ute. Men efter 2 timmar hade vi fortfarande inte haft en enda stöt i våra spön. Vi såg 2 båtar få en varsin gädda längre in mot land. Vi bestlutade att gå in grundare och byta taktik då de djupgående fiskarna som syntes på ekolodet inte visade något intresse.
Stilstudie

Efter en stund hade vi ett hugg som utlöste paravanen på farsans spö. Men fisken lossnade nästan på en gång. Vi fortsatte att köra grunt utan att ha fler hugg. Dock gick vi i botten några gånger. Vi återvände ut på djupet igen. Det fanns fortfarande en hel del fisk där ute men inga som ville hugga. Det enda av spänning som hände var när jag fastnade på 6 m djup och förlorade ett bete.

Vi fick inga fler hugg och klockan 15:00 när tävlingstiden gick ut så återvände vi till startplatsen. Där visade det sig att det varit trögt även om det hade fångats mer fisk jämfört med föregående år. Totalt 27 båtar hade fått fisk och 10 st hade blivit helt utan.
Dagens topptrio. Grattis!

Bara att ladda om under sommaren nu och komma igen till deltävling 2 på Marmen. Då får man hoppas att höstgäddorna vill vara lite mer huggvilliga för Team Hades.