4 februari 2014

Gösfiske med Madde och Emil

Rapporten för söndagens fiskeväder efter gös såg lovande ut på väderappen i mobilen och därför bestämde jag, Madde och Emil oss för att åka och fiska gös i mina hemmatrakter. Då jag själv varit hemma hos mamma och pappa i Klon för att vara hundvakt några dagar så bestämde vi att Madde och Emil skulle komma dit till klockan 08:00 från Söderhamn. Strax efter 8 kom vi iväg från föräldrahemmet och vi kom fram och sjösatte till klockan 08:45.

Vi började på ett ställe där jag varit lyckosam tidigare fisketurer efter gös. Dock var det rätt blåsigt då vinden låg på från fel håll men det kunde vi inte göra så mycket åt. Efter en kvart hojtade Madde till. FISK!!! Spöet böjde sig en hel del och efter en stund håvade jag en fin gös åt henne som skulle visa sig vara nytt PB för henne och även större än mitt eget PB för gös. Den vägde 2.56 kg och var 67 cm lång. Grattis!!!

 

Madde med sitt nya PB för gös

Vi krokade av och Emil fick avliva den mot båtdurken. Madde hamnade i ett litet stim nu och fick 2 fina gösar till med några minuters mellanrum och satt och sken som en sol i fören och undrade vad Emil och jag höll på med som inte fick något alls. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen. bigsmile Den andra fisken hon fick för dagen var för övrigt bland den vildaste gös som vi någonsin fått. Den var helt sjövild och ett tag trodde vi att hon hade en riktig storgös på men det visade sig vara en gös på omkring 2.30 kg.

Vi fortsatte med att kryssa fram och tillbaka över djupbranterna och Madde hade först en stöt i sitt spö och bara sekunden efter så hade även jag en stöt i mitt spö. Men ingen av oss lyckades kroka fiskarna. Omkring en timme senare så satt vi nästan å funderade på att åka in till land för lite fika och bad. Då högg det plötsligt i mitt spö. Rejält tungt till en början innan gösen kom upp till ytan och nästan la sig på rygg i ytan. Den vägdes till 2.74 kg och mättes till 66 cm. Nytt PB för mig och ordningen var återställd på den fronten igen. (Sorry älskling) love Vi behöll den också.

En stund efter att jag fått min gös så åkte vi in och fikade och badade. Jag visade också Emil hur man knyter stingertafsar, till gösjiggarna som han hade fått av Madde och mig när han fyllde år. Efter att endast Emil badat, då Madde och jag satt och myste i solen med kaffekoppen i handen, åkte vi ut igen. Vi åkte till ett nytt ställe som jag letat ut på djupkartan. Det var en hel del fisk mot botten här men det var kraftiga skillander i djupet och vinden gjorde det stundtals svårt att placera båten på ett tillfredsställande sätt. När jag själv satt i tankar på att åka tillbaka till stället där vi fått gösarna tidigare small det till i mitt spö. Jag gav spöet till Emil. Han drillade och landade till slut en fin gös på drygt 2 kg som hade en halv stjärtfena. Hans livs första! Grattis grabben! smile
Emil med en gös

Vi fick ingen mer gös på det här stället och vi åkte tillbaka till dagens första fiskeställe och testade en annan sida av djupbranten istället utan resultat. Vi bytte fiskeplats. Dåligt med fisk på lodet. Tydligen hade dom tagit siesta då vi inte haft ett enda hugg efter en dryg timme. Vi stannade till vid en djupbrant på vägen tillbaka mot bilen. Det enda som hände vara att jag lyckade tappa en jigg i något på botten och vi avbröt fisket kort därefter.

När vi hade lastat båten tog vi en fika och Emil och jag badade på en fin sandstrand medans Madde strosade i strandbrynet. Efter fikat åkte vi hem för att ta reda på dagens fångst.

Dagens fångst

Hemma hos morsan och farsan knäppte vi några kort på alla fiskar och dom fileades sedan. Gös är faktiskt en fruktansvärt god matfisk.

Gösarna fileades

En av gösarna har blivit stekt ikväll då jag skriver dom här raderna. De andra ligger i frysen och kommer säkerligen hamna i våra magar inom en snar framtid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar