4 februari 2014

Söderhamns skärgård

Årets andra fisketur på öppet vatten förlades till Söderhamns innerskärgård. Ett nytt vatten för mig och därav gav det fiskenerven i mig en ytterligare dimension. Med mig hade jag Henkan samt bröderna Benny och Björn Backeby. Klockan 0430 ringde klockan och efter avslutad frukost rullade bilen mot Söderhamn. Vi hade bestämt att träffas vid sjösättningsrampen vid 6-tiden.

Efter en bit transport till "Flaket" där Söderhamns ån och Lötån rinner ihop påbörjades fisket för dagen omkring 7-tiden. Ett ställe där djupet låg mellan under metern till max 2 m. Henkan hade en känning nästan direkt men lyckades inte kroka den. Något som dock var lite besvärande var att vattentemperaturen redan var uppe i 7-8 grader. Det skulle visa sig att fiskarna inte var direkt intresserade av våra beten hur mycket vi än finkammade landen. Mycket gäddor som slog i vassarna runt betena. Frustrerande!!! Det enda som följde betena var en aggressiv knölsvan. =)




 


Öppet vatten och tät säv i Lötåns mynning.

Efter ett antal timmars nötande och ingen fisk beslutade vi att sökas oss längre ut i skärgården. Bättre djup här enligt mitt eget tycke. Ca 2 m ända in mot vasskanten och även kanter där det var ner mot 6 m. Men inga gäddor som var på hugget. Vi tog en kort fikapaus och delade sedan upp oss för att söka gäddorna. Henkan och jag valde att återvända in till Flaket igen.



Vi åkte upp till deltat på Lötån. Nästan direkt så hade Henkan en följare på kanske 1 kg. En liten strimma av hopp att fisket skulle komma igång tändes. Vattnet hade nu stigit till 9 grader.
Efter att ha fiskat oss upp efter Lötån och jag haft en snabb stöt samt en följare med in till båten på kanske 2-3 kg så kom en id(?) på kanske 1.5kg och flöt. Medtagen av lekbestyr eller en hungrig gädda? Vi tog upp den i båten och rommen strömmade ur den. Ett snabbt foto sen släpptes den i igen. 



Henkan med iden.

Bröderna Backeby hade också letat sig upp mot flaket nu och vi fick ett mms som vi missade. Men när jag och Henkan beslutade att avbryta för dagen så svängde vi förbi Björn och Benny och fick då veta att Björn lyckats lura en romstinn gäddhona på 8.3 kg. Björn som haft en bra fiskevår hittills med en handfull fina gäddor redan. Bara att gratulera.


Björn med sin gädda på 8.30 kg. Enda krokade fisken på hela dagen.

Sammantaget en härlig dag trots att gäddorna inte visade sig på sitt bästa humör idag. Men hit kommer jag säkerligen återvända. =) Tackar Backeby-bröderna för att dom ville ta oss med hit. Gav mersmak!!!

På vägen hem stannade vi till vid Björkträ och kollade om isen släppt vid rampen på Viksjön. Ett litet flak låg kvar där. Men en liten puff från mig fick det att driva iväg. Så nästa fisketur blir med största sannolikhet där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar