4 februari 2014

Premiärturen 2011 avklarad

Årets första tur med båten blev till Norrsjön. Med mig hade jag också min kusin Rickard. Hade dock kunnat blivit så att vi inte kunnat kommit ut med båten då hela älven var full med isflak när vi kom till rampen i Runemo. Men vi kunde bara konstatera vilka krafter det är i rörelse när vi stod och tittade på det en efter det andra isflaket sprack i bitar mot dammluckorna trots att isen var bort emot 50-60 cm. Som tur var upphörde isflaken och vi kunde lägga i båten. Tur det för jag har längtat efter att få testa min nya frontmonterade Minn Kota Riptide ST55 Lbs med i-Pilot i skarpt läge och inte på köksbordet. =)

Väl ute på Norrsjön visade det sig att den gått upp till uppskattnings 80%. Nästa helg är den nog i det närmaste isfri om väderleken håller i sig.


Rickard väntar på napp på flötestrollingen. Elmotorn i fören blev jag väldigt nöjd med efter dagen. Bra investering!!!

Vi började med att flötestrolla. Strömmade dock rätt bra i älvfåran och det tog ett tag innan jag fick kläm på hur motorn fungerade. Men ankringsfunktionen var en positiv överraskning. Även Autopilot-funktionen fungerade bra. Vi körde en rätt lång vända på norrsjön men inga gäddor visade intresse av våra mörtar. Men helt det var helt underbart väder så vad gjorde väl det.

Vi träffade även på en båt till med 3 grabbar i som även dom inte hade haft någon fiskkontakt.


Undertecknad med i-pilot i högsta hugg. Samt en i stort sett isfri Norrsjön i bakgrunden.


Efter att ha snurrat ett tag bestämde vi oss för att åka upp och hälsa på Rickards föräldrar en stund som bor efter älven inne i Alfta. Vi blev kvar där en stund innan vi bestämde oss för att ta båten tillbaka innan det blev för mörkt. Men först ville vi prova att jerka på ett ställe till på vägen tillbaka.

Det visade sig ge utdelning. Vi hann nog inte kasta mer än max 10 kast var innan Rickard krokade turens första och enda gädda på min Buster Tyfus. En gädda på 2.55 kg. Helt ok premiärgädda.


Rickard spräckte nollan till slut.


På min Tyfus som jag inte fått en enda fisk på än trots ihärdigt nötande.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med premiärturen. Skönt att få ett kvitto på att elmotorn fungerar på ett bra sätt. Det kommer bli en rolig fiskesäsong i år känns det som. =) Nästa helg så är det mer jerkfiske och då kanske på Viksjön som just nu genom fönstret i skrivande stund ser ut att vara på god väg att gå upp även den.

Kanske även jag får spräcka nollan då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar