4 februari 2014

Höstjerkning på Viksjön/Vägnan

Efter att ha stökat undan den första älgjaktsveckan var det äntligen dags att testa lite jerkfiske igen på Viksjön/Vägnan. För första gången på länge så var Henkan med i båten igen. Vi beslutade att träffas hemma hos mig i Klon strax efter klockan 06:00. Väckarklockan ringde och det kunde konstateras att det skulle bli en kylslagen morgon då termometern visade -2 grader utomhus. Men väderleksrapporten hade lovat sol och 10-15 grader vilket borde bädda för en fin fiskedag.

Efter att ha lagt i båten i Björkträ så hann vi inte mer än ut i vattnet innan nästa bil kom och skulle sjösätta. Det var "Team ABBA" eller Björn och Benny Backeby som också tänkte testa fiskelyckan. Vi tog och åkte ner mot Malvikshållet för att börja fiska av en djupbrant. Strax innan vi kom fram dit vi tänkte börja fiska slog vi av bensinmotorn och fällde i elmotorn istället och smög fram ljudlöst samtidigt som ekolodet studerades i hopp om att finna en "mörtboll". Yttemperatur i vattnet 11 grader. Vi hittade rätt snart en boll där vi brukar hitta dem och våra beten fick efter en luftfärd möta den kylslagna vattenytan. Första ankringen gav ingen fisk. Vi provade några fler ställen utefter djupkanten utan resultat. Vi beslutade att förflytta oss till ett nytt ställe.

Det nya stället innehöll också en hel del fiskstim. Här hände det grejer nästan omedelbart. Men dock bara för en av oss i båten. Nämligen Henkan. Han hamnade i ett riktigt "stim" en stund då han landade 3 st gäddor på relativt kort tid. Den största på omkring 2-3 kilo resten omkring kilot.

Henkan med dagens första gädda på 2-3 kg.

Han hade dock ett bättre hugg också där spöet böjde sig bra men tyvärr lossnade gäddan. Något vi noterade var att fiskarna såg relativt slanka ut vilket kanske tyder på att de inte börjat äta upp sig inför hösten än. Nu började solen dock komma upp och värmde gott i själen allt eftersom dimslöjorna lättade. Efter den korta och intensiva huggsexan förflyttade vi oss några gånger utan att få någon fisk. Vi tog en fikapaus och tog sedan båten uppströms.

Vi stannade till och lade i 2 wobblers och körde lite trolling i en djupare del av Viksjön där det brukar gå att få fisk utan att lyckas. Efter en stund fick vi sms från Björn och Benny att dom också fått 3 st gäddor varav 2 var på 5+. De berättade också att de åkt upp till Vägnan. Henkan och jag fiskade av några ställen på vägen upp till Vägnan som brukar ge fisk men inte idag visade det sig.
Vi tog därför och åkte upp till Vägnan.

Klockan var en bit över 11 när vi kom upp till Vägnan. Vi började med att testa lite djuptrolling. Körde 1.5 varv innan vi gav upp det och stannade vid en "klack" på 4 m där det sluttade skarpt ner mot dryga 10 m. Björn och Benny var också där och fiskade en bit längre upp. Vi nötte på flera ställen utan att fiskarna visade sig från sin bästa sida. Henkan tappade en bättre gädda på ett tailbete när vi släpade det efter båten mellan två fiskeställen. Han hade även ett tungt hugg senare vid en grundtopp. Rejält böj i spöet även där. Till slut lyckades han lura dagens största gädda skulle det visa sig. En slank gädda på kanske 3 kg.

Henkan med ännu en gädda

Lite frustrerande för undertecknad att inte haft känning av något som med säkerhet var fisk. Men till slut när klockan krypit över 13-tiden hände det. Jag fick ett litet slack på min tail när jag fiskade nära botten. Men jag kände bara att det var något som "hängde med" när jag vevade in betet. Min enda gädda för dagen var en fisk som var nästan lika stor som betet den högg på. 5 hg kanske. Vi testade några fina branter till som hyste en hel del småfisk utan att lyckas få något mer förutom några bottennapp. Vi tog båten tillbaka till Viksjön för att testa några ställen till innan vi tänkte avbryta. På vägen ner hörde bröderna Backeby av sig. Dom hade lixom vi fått 5 st gäddor. Med samma fördelning. Björn vs Benny 4-1. Vi fick dock inga fler fiskar heller den här dagen innan vi omkring 15-tiden avbröt fisket för dagen. Rätt nöjda ändå pga det härliga vädret.

När vi skulle ta upp båten så satt det en lapp på bilens vindruta. En liten "hälsning" från Backebyarna som tydligen kände att dom måste jävlas lite med oss.

Team ABBA var snälla och bötfällde oss

Sammanfattningsvis var det en helt underbar fiskedag. Dock lite segt då min jerkform var väldigt ringrostig idag då jag inte jerkat sen i början av juni. Men det är bara att komma igen. Höstgäddorna behöver nog ett tag till på sig innan dom drar igång å börjar äta. Vi får se vad som händer nästa fisketur.