4 februari 2014

4 vertikalpass efter gös under veckan

Då gäddorna på sista tiden varit tröga har intresset efter att lura någon gös på vertikaljigg blivit större och större. Det har resulterat i 4 vertikalpass som kommer att sammanfattas kortfattat.

19/7: Henkan och jag var till Bergviken. Fint väder hela dagen. Dock dåligt med fiskekon. Hittade lite grundtoppar som bör hålla fisk och som kommer få fler besök senare. Totalt fick vi omkring 8 st gösar. Jag fick en som höll minimimåttet. En dryg kilosfisk.

20/7: Jag, Henkan och Benny Backeby testade gös på en här icke namngiven sjö. En underbar morgon med i det närmaste spegelblank sjö övergick till smått krus på vattnet. Första stället gav ingen känning. Dåligt med fisk på lodet. Nästa ställe fanns det en hel del ekon på. Men inga kontakter till en början. Sedan hände allt samtidigt. Först fick Henkan 2 st fina gösar. Gissningsvis på mellan 2-3+ kg. Den första förevigades på bild. Fina matfiskar.


Henkan med dagens första gös på drygt 2 kg.

Efter detta gick vart det lugnt några minuter. När vi sedan gled förbi i närheten där Henkan fått sina 2 gösar så såg jag ett eko på lodet och sa: "Nu är det en fisk under båten" Jag hann inte mer än säga det så small det i mitt spö. Efter en kort fight landade jag ett nytt personbästa på gös på 2.20 kg. Kort därefter fick även Benny ett hårt hugg och en till fin gös på 3.10 kg hamnade i båten. Fina fiskar till alla i båten!!! Vi provade några ställen till och överlevde även en riktig störtskur utan att vi fick några fler gösar. Precis innan vi plockade upp så fick Henkan dock Henkan en gäddsnipa innan båten styrdes mot land. Helt klart med godkänt resultat.

23/7: Jag och Madeleine åkte på Bergviken i kvällningen då morgonturen regnat bort hela dagen. Trist!!! Vi sjösatte inte förrän efter 19-tiden. Vi testade lite grund och vi fick varsin gös som kunde behållas. Vi släppte även i 2-3 st som var för små. Madde fick även en fin matabborre på 3-4 hg. Lite tung sjögång på vägen hem men en mycket trevlig kväll.

24/7: Madde och jag återvände till Bergviken mitt på dagen. Vi testade grundet där vi fått lite fisk kvällen innan. Dåligt med fisk på lodet och kraftig sjögång och skurar. Helt plötsligt fick jag ett hugg när jag lade ner jiggen mot botten. En gös på 53 cm landades och behölls. Efter det hade jag även en liten gäddsnipa på men den stack med trekroken innan jag hann ta upp den i båten. Sjögången började nu blir besvärlig och vi avbröt fisket och åkte till en badstrand och badade i de varma vågorna och åkte sedan till läsidan på Kärringholmen och fikade i solen. Mys-pys på högsta nivå.

Det var allt för den här gången.

//Henric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar