4 februari 2014

Sen kvällstur på Mållången

Efter att ha varit och skjutit björnpasset i Svarttjärn med Rickard bestämde vi att ta en trollingtur mot kvällen på Mållången. Lite av träning inför deltävling 2 i Ljusnan Pike Race den 27:e. Rickard dök upp vid 16-tiden och vi sjösatte innan 17:00. Första stället som testades var en grundtopp. Dåligt med fisk där på lodet och det blev inga hugg heller för den delen. Dock rätt bra med kastvindar utan att det gick några större vågor. Rickard som var hungrig satte sig och provade sitt gasolkök han hade köpt i Ullared och kokade korv. Funkade fint!!!
 

Rickard kokade korv på sitt lilla gasolkök

Efter att Rickard fått i sig sina korvar så bytte vi ställe. Följde djupkanterna in mot land. Dåligt med ekon även här. Vinden tilltog nu vilket gjorde det lite besvärligt att följa de tvära djupbranterna på ett tillfredsställande sätt. Ingen kontakt med gädda här heller. Rickard fick dock en 2 hg abborre på sitt jiggspö när han provade några kast när vi vevade upp trollingspöna.

Efter en stunds båttur så kom vi till ett ställe som tidigare gett bra med fisk för mig. Började bra på ekolodet. Mycket stim med småfisk och större "bananer" under dessa en bit ifrån botten. Efter en kort stund fick jag ett hugg på min paravan som strök utefter land med en Westins jätte. En gädda på omkring 2-3 kg som var sjövild. Men den lossande tyvärr när det var 10 m kvar till båten. Lite känslan av att blir "FF" började infinna sig i mitt huvud.

En ny förflyttning krävdes. Klockan hade nu kommit en bit över 19:30 och solen började på att sjunka på himlen. Här hann vi dock inte köra mer än 300 m innan Rickard fick hugg på en Shad Rap. En gädda i kilosklassen kom i båten. Äntligen!!! Vi fortsatte att köra. Det tog inte lång stund innan det small på en Gäddmadam för mig. Efter en vild fight kom en 2.50 kg gädda i båten. Rickard testade sin lipgrip på den. Skönt att äntligen få spräcka nollan.

Dagens första gädda för mig på 2.50 kg

Vi började nu köra 8:or utefter branten där vi fått gäddorna. Mycket fisk på lodet nu som släppte från botten allt eftersom att det blev mörkare. Rickard fick en till kilosfisk på sin Shad Rap och jag fick ännu en 2-3 kilosfisk på min Gäddmadam. Lite smolk blev det sista vändan då jag lyckades fasta i en stock eller ett syre så att jag förlorade en Gäddmadam. Tur i oturen var att det var en jag aldrig fått hugg på än. Markerade iaf upp stället på lodet. Får ta dykgrejerna dit innan det blir för kallt i vattnet å ta upp den. wink

Det började nu skymma riktigt fort. Men vi fortsatte en stund till. Vid en grundtopp högg det ännu en gång på min Gäddmadam. En gädda i 3 kg-klassen. Men när jag skulle ta upp den såg jag att den var alldeles knottrig av vita fläckar. Trodde först att det var svamp på den. Något som skulle visa sig vara fel.
Bitmärken

Gäddan såg ut som att man hade börjat fjälla hela den efter båda sidorna och den var full med bitmärken och sår. Troligtvis en stor gädda som huggit på den och sedan försökt vända den men tappat greppet.
Såren såg färska ut

Väldigt trevlig tanke på att det någonstans i det här området går en riktig BRONCO. Då Henkan fick en gädda i 3 kilosklassen som också var rejält sargad med huggmärken förra fisketuren (se föregående blogginlägg).

Gäddan som varit på den här 3-kilosgäddan vill jag ha!!!

Efter att jag släppt tillbaka den sargade gäddan så plockade vi ihop då det nu blivit riktigt mörkt. Men tur att fullmånen var uppe. Den gav ett stämningsfullt ljus under båtturen tillbaka till sjösättningsrampen. En rätt lyckad fisketur till slut. Speciellt då jag vann internstriden i båten med 3-2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar