4 februari 2014

Solopass på gös gav bra utdelning

Suget då gösfisket börjat lossna på sista tiden gjorde att jag bestämde mig för att köra ett "läropass" dvs åka själv och bara ha mig själv att rådfråga ute på sjön. *ironi* bigsmile

Då det regnade kraftigt under natten när jag la mig så ställde jag klockan på 06:00 istället för 04:00. Vaknade 05:40 och gjorde frukost och kokade kaffe. Dimmigt ute. Båten lades i strax före 07:00. Kanonväder på sjön. Ingen dimma, växlande molnighet och lite sol. Första stället fanns det en hel del fisk på plats enligt ekolodet. Hade dock endast en stöt. Testade runt 1 h. Bytte sedan till nästa ställe som tidigare gett några finare gösar när jag var ut med Henkan och Benny. Här var det dock ingen fisk alls den här gången. Kryssade och driftade över grundtoppen men inget resultat förutom en liten gren. Ankrade upp elmotorn och knöt lite tafsar i båten till lite nyinköpta jiggar och fikade en stund. Gott med morgonkaffe på sjön i solen och i det närmaste vindstilla och så tyst och fridfullt. Gör gott i fiskesjälen smile

Jag försökte ett tag till men ingen fisk. Bytte till en nyinköpt jigg och bytte ställe. Det här stället hade jag inga större förhoppningar på då det inte gett någon gös då jag fiskat det där. Men man ska aldrig ge upp som det så fint heter det. Här hände allt på en gång. Första nedsläppet gav ett hugg bara jiggen slog i botten. En kampvillig fisk på 2.10 kg hamnade i håven och jag behöll den. Direkt efter att jag fått ner jiggen igen så small det på ordentligt på nästan samma ställe som den första gösen. Tyvärr lossnade den men att döma på mitt spöböj som blev ända ner till handen och riktigt tunga gung så var det ett stor fisk. Om det var gädda eller gös låter jag vara osagt men nog kändes det som "gösgung". Kort därefter fick jag ett hugg igen. Det var en fisk på bara 1.90 kg. Den kändes ingenting alls i jämförelse med den som högg före. Jag behöll den fisken också. Efter detta fick jag en kilos gädda och en gös på uppskattningsvis 2 hg som båda släpptes tillbaka.

Klockan hade nu passerat en bra bit över 10:30 och solen värmde på gott. Nu när jag fiskat av de ställen som jag vet ska funka satte jag mig ner och studerade djupkartan. Hittade en intressant grundtunga och tog båten dit. Väl framme så tog det ett tag innan jag hittade grundtopparna på ekolodet. Sedan släppte jag i den första jiggen. SMACK!!! Hugg direkt på nedsläppet. Ytterligare en gös i 2-kilosklassen. Den ville jag ha ett kort på då jag ville prova ett relingsstativ jag köpt till kameran för att kunna ta bilder när jag är ute ensam i båten. Den funkade bra. Mycket nöjd.

 
En gös på drygt 2 kg som fick inviga min gorillapod till digitalkameran

Tydligen kom jag hit i en huggsexa för på nästkommande 6 kast och drop till botten fick jag fisk. Totalt 6 st fina gösar. Alla i 2-kilosklassen. Kanonkul!!! Den största gösen jag fick för dagen fick också vara med på bild.


Dagens största gös vägde 2.30 kg och mätte 66 cm.

Efter den starten och jag tagit lite kaffe och kände mig nöjd över att ha hittat ett till ställe som håller fina gösar så dog fisket ut. Jag fick inga fler fiskar men jag kände att jag var mer än nöjd och att det ändå är onödigt å göra flera gösar "krokvana" så avbröt jag den här härliga dagen med ett leende på läpparna. Hit blir det fler gånger.

Nu när jag sitter här och skriver så kan jag även upplysa om att gösarna smakade utsökt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar