4 februari 2014

Midsommartrolling på Mållången

Efter att ha blivit sjuk förra söndagen blev det ingen premiärtur på Mållången förra helgen. Yrsel och kräkningar satte stopp för detta. Istället fick det bli premiär på midsommarafton på Mållången. Med mig hade jag Madeleine och hennes grabb Emil. Vi sjösatte omkring klockan 15 och åkte upp en bra bit på sjön innan vi påbörjade fisket. Det hade huggit rätt bra där hörde vi från några fiskepolare som varit dit tidigare på dagen. Väl framme riggades 2 spön på paravaner och ett rakt bakom båten. Vi han inte åka lång bit innan första hugget kom men den lyckades inte att fastna. En kort stund därefter högg det ordenligt på en djupgående Cisco Kid. Tydde på en bättre fisk då knarrspärren började skrika lite. Men tyvärr lossnade den innan jag hann på spöet. Innan vi kört första varvet lyckades vi få dagens första gädda. Emil fick äran att ta den. Visade sig vara en gädda på 1.30 kg. Nytt PB för Emil(?) som var närmast lyrisk i båten.
Emil med dagens första gädda

Vi fortsatte några varv till vilket renderade i en tappad fisk till och en varsin kilosgädda för mig och Madde. Mycket fisk och aktivitet på ekolodet. Efter det blev det matpaus på Finnholmen. Där även gästboken signerades inne i stugan. Vi stannade kvar ett tag och avvaktade en regnskur som svepte förbi innan vi tog plats i båten igen och avresa till nästa ställe.

Väl framme högg det på en gång. Madde som fått smak på att vara kapten (hon skötte sig väldigt bra) fick köra båten och jag och Emil skötte spöna. Vi hann knappt åka 100 m innan det högg på första spöet och vi hade inte ens hunnit släppa ut spö nummer 2 mer än halvvägs. Det var en gädda på omkring 2.5 kg. Mycket fisk även här på ekolodet. Första varvet gav 4 gäddor och 2 tappade. Missade hugg på en Gäddmadam som var ordentligt spöad av en gäddkäft. Kort därefter hände något så ovanligt som ett trippelhugg. Först högg det på en av paravanerna. Gäddan lossnade dock men paravanen utlöste. Medan jag vevade in spöet blev det dubbelhugg på de andra 2 spöna nästan samtidigt. Jag och Madde landade 2 gäddor på omkring 3 kg/st. Kul kul!!!  En stund senare fick vi även dagens sista och 8:e gädda på omkring 3 kg. Roligt med lite bättre storlek på gäddorna.

Dagen slutade med 8 gäddor och omkring lika många tappade. Grämde mig ett tag över den som högg tidigare på dagen. Hade varit kul å fått en på åtmistone 5+. Men för att vara Mållången får man vara nöjd. Bland den bästa turen jag upplevt här. Strax efter kl 2200 plockade vi ihop och sammanslöt med Joel Kring med gäster i hans båt och åkte i samlad trupp upp till deras stuga där vi stannde en till efter 2300-tiden innan vi åkte mot båtrampen och fick slåss med mygg i överflöd. Men helt klart en underbar dag på sjön. Som alltid. smile

Nu hoppas jag att jag inte blir sjuk imorgon som förra söndagen.
Då blir det mer gäddtrolling med Henkan och Dennis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar