4 februari 2014

Vertikalfiske med farsan

Klockan ringde 07:00 och efter frukost kom farsan och jag fram till dagens fiskeställe strax efter klockan 08:00. Vi hade bestämt att fiska lite gös. Farsan har mig veterligen inte vertikalfiskat gös någon gång förut. Vi började på ett ställe där jag och flickvännen fått fisk tidigare. Jag hade ett hugg direkt på först nedsläppet till botten men därefter skulle det visa sig vara segt.
 

Farsan i stilstudie

Efter nästan 1.5 timme hade vi fortfarande inte fått någon fisk. Dock hade jag troligtvis haft en gädda på som trasade sönder hela jiggen för mig innan den lossnade. Jag bytte jigg och färg och efter en stund så small det till så jag höll på att tappa spöet när vi gick ut över en djupbrant. Hårda gösknyck och efter en stund håvade vi dagens första gös på 60 cm.

Jag med dagens första gös

Vi fick inga fler hugg och vinden var rätt besvärlig att besmästra med elmotorn emellanåt. Vi plockade upp markörerna och flyttade oss till ett grund där det visade sig blåsa för mycket så vi tog ett större grund där det blåste något mindre. Vi fick dock inga fiskar här heller. Dåligt med fisk på lodeet med. Jag satte mig och tittade på djupkartan en stund och hittade efter ett tag en grundtunga som stack ut från land och bestämde att köra en "rövare" och leta upp det och markera upp det på lodet och provfiska lite där.

Väl framme så hittade vi grundtungan rätt fort med hjälp av gps:en. Jag markerade upp toppkanten av den på lodet. Vi tittade på klockan som var 11:30. Jag hade en tid att passa så vi behövde sluta omkring 12-tiden för att jag inte skulle behöva stressa allt för mycket. Ekolodet visade en hel del fisk mot botten. Det tog inte lång stund så sög det till i mitt spö när jag höll jiggen stilla. Dagens andra gös på 65 cm hamnade i båten.
Andra gösen

Nu hamnade jag i ett otroligt flyt en stund och trots att farsan hade en exakt likadan jigg som mig på så lyckades han inte få någon fisk. Men jag hann knappt släppa ner jiggen innan nästa fisk på och jag fick ytterligare 3 gösar i rask takt. Den sista fick gå tillbaka. Men otroligt roliga hugg då alla fiskarna gick på hårt och distinkt. Något som jag inte kännt på den här sjön tidigare turer i år.

Tredje gösen
Fjärde gösen

Strax efter klockan 12 så avbröt vi fisket trots att det verkade kunna hugga ett tag till. Men det blir fler gånger kan jag lova. Elmotorn hissades upp och bensinmotorn mullrade igång.

På väg mot upptagningsplatsen

Väl hemma så fileade vi de 4 gösarna. De kommer säkerligen smaka fint någon helg framöver. Gös är verkligen kanongott.
Dagens fångst som fileades.

Nu är det bara att ladda till nästa helg då jag säkert kommer hinna ta ett göspass till nu när jag hittat ännu en "hot-spot"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar