4 februari 2014

Göspremiär

Änligen blev det lite långledigt från jobbet. Nationaldagen bestod mest i trädgårdsarbete på hemmafronten. Fredagen hade jag, Madeleine och Emil bestämt att vi skulle tillbringa på sjön med att försöka fånga årets första gösar.

Vi ställde klockan på blygsamma 07:30 och tog ingen brådska på oss på morgonen. Vi hämtade upp båten och sjösatte omkring 10:30. Lätt bris och värme mötte oss när vi drog iväg ut på det stora blå. Härlig känsla varje gång. Vi ställde iordning våra vertikalspön och började fiska. Dåligt med ekon på lodet. Graderna var dock uppe på dryga 20 grader. Det tog en stund innan första hugget kom. Det kom för mig när jag sänkte ner jiggen. En gös tog min jigg och den håvades utan några större problem. En fin gös på dryga kilot.

 


Årets första gös

Vi fortsatte att fiska utan att få några fler hugg. Vi bytte ställe. Inget hände även där förutom att jag hade två bottennapp och tappade 2 jiggar. sad
Vi flyttade till ett grundområde. Men även här var det segt. Inga hugg och dåligt med fisk på lodet. Vi tog därefter en längre matpaus vid en badstrand och passade samtidigt på att ta årets första bad utomhus. Skönt!!!

Vi återupptog fisket. Nästa ställe gav 2 gösar i rätt snabb följd. Först en till gös i kilosklassen och sedan fick jag en på nästan 2 kg som visade sig bli dagens sista gös.

Dagens största gös på 2.10 kg och 70 cm

Eftersom att det var så segt på gösfronten så uppsökte vi ett litet syre och kastade efter abborre. Emil fick en mataborre på tredje kastet. Jag fick en liten snipa och förlorade en jigg till en glupsk gädda, innan vi beslutade att ge gösarna en chans till.

Emil fick en abborre på en gång men gösarna var som bortblåsta. Dock så såg vi lite fisk på lodet nu som skulle kunnat vara gösar. Madde hade också en som hängde med hennes jigg bra länge och det blev lite "pelagisk thriller" på ekolodsskärmen. Precis som man sett på fiskefilmer. Men gösen högg inte. Innan vi slutade så fastnade jag i en gammal nylonlina som vi drog upp. Det var upp emot 150 m lina och i ändarna satt en päronbly på 80 gram och en kinetic-wobbler. Något som en göstrollare "glömt" kvar?

Nya tag nästa gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar