4 februari 2014

Myskväll på sjön

Efter att ha bott några nätter i mina föräldrarnas stuga i Ryggesbo och plockat hjortron och varit på Skogens dag i Fluren och Sidskogen bestämde jag och sambon att vi skulle ta en kvällstur efter Voxnan efter abbborre. Jag ville visa henne där jag en gång började att fiska en gång i tiden och samtidigt se om samma ställen fortfarande kunde leverera fisk. Vi sjösatte vid Björkträ. Det blåste en hel del så vi åkte upp efter ån istället för att stanna på Viksjön. Vi åkte upp till en bro som brukade vara ett bra tillhåll för abborrarna. Men de sista åren är det väldigt mycket folk här och bottenmetar så det brukar sällan gå att få fin abborre här längre. Förrut fick man nästan alltid någon abborre på upp emot kilot. Vi ankrade upp och kastade i våra jiggar. Det tog några kast tills jag fick en fin matabborre. Kanske höll stället bra med fisk fortfarande? Men det visade sig bara vara en lyckträff. Vi fick inga fler abborrar utan tappade några jiggar i bråten på botten.

Vi bytte ställe till en gammal strömnacke som också brukar vara bra. Madde fick en abborre där tämligen omgående. Det visade sig vara lite segt här sedan också. Vi tog därför en båttur upp efter Voxnan. Ända tills vi kom upp till Kägelholmen uppe i Edsbyn. Härlig grönska utefter ån och så stilla och tyst. Vi åkte ner till "Röd-bron" och slog av motorn och driftade sakta med hjälp av åns vatten samtidigt som vi jiggade. Utan framgång.


 
Söt-sambon heart

Vi fikade en stund och åkte sedan ner tillbaka till Viksjön. Vinden hade nu mojnat. Vi provade ett antal ställen till nere i sjön som brukade vara bra abborrställen. Vid en stengrynna fick jag en till abborre till slut. Ingen stor fiskelycka direkt men en väldigt mysig sensommarkväll. Vi återvände till bilen och åkte tillbaka upp till stugan i Ryggesbo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar