4 februari 2014

Viksjön dag 2

I strålande solsken och dryga 20-gradig värme var det idag återigen min kusin Rickard och jag som skulle ut och jaga vårleksgäddor. Sjösättning vid 15-tiden i Björkträ. Började att fiska i den grundvik där medeldjupet ligger mellan 1.3-1.5 m den här tiden på året då det ännu är något högt vattenstånd. Redan efter en timme hade jag lurat dagens första gädda på en Buster Shallow. Den tog på betet just när jag haft ett spinnstopp och betet skulle bryta ytan igen. Gäddan som vägde omkring kilot var fortfarande romstinn trots att det idag hade stigit från gårdagens 8-9 grader i vattnet till 11-12 grader i ytan. Fortfarande hördes många gäddor som plaskade inne i land.

 

 Jag med dagens första gädda. Ingen bjässe men roligt när den högg.

Efter att vi fortsatt beta av grundviken utan någon mer fiskkontakt testade vi att fiska vid utkanten av grundviken ute på lite djupare vatten i hopp om att några gäddor som inte gått in för lek än kanske stod där ute. Men det visade sig att ingen var hemma. Efter att ha betat några fler ställen som brukar ge fisk tog vi paus på en udde där vi grillade korv och hade det bara bra i det varma vädret.
FOKUS!!! 

 


Rickard provade några kast från land under tiden grillglöden blev färdig.

Efter att vi blivit mätta testade vi att fiska av en kant av en ö mitt i sjön utan resultat. Beslutade att prova grundare igen och sökte upp en till grundvik där 1 m djup är vanligt i hela viken eller grundare. Då det var en hel del vegetation så körde båda med en varsin 4-play. Det gav utdelning!!!
Rickard lyckades kroka en lite bättre gädda som efter en liten fight kunde lyftas in i båten där den vägdes och mättes till 5.60 kg och 97 cm. Detta var den första gäddan för året som var helt urlekt och var proppfull med fisk när man kände på magen. Inte så konstigt då vattnet i den här viken där pålandsvinden legat på hela dagen var uppe i hela 13 grader drygt!!!

Rickards nya personliga rekord på jerk. 5.60 kg. Grattis!

Efter den starten höjdes förväntningarna på att viken skulle leverera ytterligare. Men icke. Vi sökte av hela viken minutiöst utan ett enda hugg till. Solen började nu även stå märkbart lägre på horisonten så vi tog en rövare och bytte ställe till Hammarviken där jag fick en gädda på drygt 4 kg dagen innan. Även här var ingen gädda intresserad av våra beten men det plaskade fullt inne i land.
Vi slutade med att söka av ett grundparti innan vi tänkte sluta. Här hittade vi på några huggvilliga mindre gäddor. Rickard tappade en nästan direkt innan jag lyckades få min andra och sista fisk för dagen, innan Rickard lyckades med konstycket att få bland de minsta jerkgäddor jag någonsin sett.

Rickard med sin minigädda.

Efter detta så åkte vi hemåt. Men imorgon ska jag ut vid 9-tiden och prova igen. Då kommer Henkan och Dennis med. Förhoppningsvis får vi bända en bronfco då!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar