4 februari 2014

Trollingpremiär på Mållången

Kristi himmelfärdsdagens eftermiddag spenderades på Mållången tillsammans med Rickard och hans son Arvid. Vi hade bestämt att vi skulle testa lite trolling, så att jag fick chansen att träna inför deltävling 1 i Ljusnan Pike Race nästkommande helg på Orsjön/Kyrksjön. Vi sjösatte omkring 15-tiden vid båthamnen. På vägen ut mötte vi Henkan och Micke Persson som varit ute och jerkat under morgontimmarna. En mindre gädda var allt de hade fått om jag minns rätt. Vi fortsatte vår färd upp till dagens första fiskeplats.
Rickard och Arvid var taggade till tusen

Väl framme så riggade vi 4 spön. 2 med djupgående wobblers bakom båten och 2 lite mer ytgående på paravanerna. Ekolodet pendlade mellan 10-12 grader i ytvattnet. Men varmt och i stort sett spegelblankt på sjön. Joel Lind, Ola Larshans och Fredrik Persson skymtades också i en båt där dom stog och jerkfiskade. Vi fick köra i ca 40 min innan Arvids spö böjde sig. En vårslö gädda på ca 2 kg hamnade i håven och dokumenterades.


 


Arvid (och Rickard) fick dagens första gädda.

Vi fortsatte att stryka djupbranterna. Mycket fisk på lodet både stim och "stora bananer" nere på 6-8 m djup trots att botten låg på 15-18 m mestadels. Vi provade lite olika färgkombinationer. När vi återigen passerade området där Arvid fick sin gädda högg det på Rickards paravan. Rickard sa att det var en bättre fisk och av djupborrandet var det svårt att inte tro att så var fallet. Men efter en stund blev fisken med ens lugn och istället för en bättre fisk kom det upp en 3-kilosfisk som var full med betesfisk i magen.

Dagens andra gädda

Vi koncentrerade fisket i området där vi fått fiskarna men det resulterade bara i att jag lyckades förlora en Cisco Kid i ett djupsyre på 11 m. Efter det tog vi och åkte till Finnaholmen för lite korvgrillning och bensträckare. När vi precis ätit upp korven började det hällregna och blåsa upp. Vi avvaktade en stund i stugan på att regnet skulle avta. Men när det inte gjorde det ville Arvid ut å fiska. Men just som vi skulle stiga i båten såg vi en blixt på andra sidan sjön och knallen lätt inte att vänta på sig. Bara att vänta en stund till. Till slut verkade åskan ha dragit vidare men regnet och blåsten var kvar men vi hoppade ändå i båten och fortsatte till ett nytt ställe. Nästan direkt då vi kom fram började vinden och regnet avta. Jag bytte båda mina beten och det tog inte lång tid så högg det på en grunt fiskad Tomic i ytan. Sedan fortsatte huggen att komma för mig och jag lyckades få 3 gäddor på relativt kort tid.

 



Efter fikat fick jag 3 gäddor i rask takt. Här den första.

Sedan gick fisket i stå men vädret vart betydligt bättre så det gjorde inte så mycket. Vi fortsatte att nöta på och efter en timme till fick jag en gädda till. Alla på omkring 2-3 kg som det brukar vara här på Mållången. Arvid ville få en fisk till och han vill gärna testa sin håv han med. Men det slutade med att han själv hamande i sin håv. Något som han själv tyckte var roligt då han bara skrattade när Rickard håvade honom.

Arvid gömde sig i håven

Vi testade en till förflyttning och Arvid fick en gädda till där nästan på en gång. Sedan började hans ögon få svårt att hålla sig öppna och vi avbröt fisket strax före halv tio på kvällen. Totalt 7 st gäddor och för första gången i år fick jag "dänga" kusinen. Helt ok resultat ohc det var skönt att få en liten genomkörare innan trollingtävligen nästa helg iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar