4 februari 2014

Sommartrolling på Marmen

Halvvägs in på min semester bestämde jag och Rickard att vi skulle ta en trollingtur på Marmen. Detta för att kunna leta efter ställen att fiska på inför tävlingen i LPR 2013 i slutet av augusti. Vi sjösatte strax efter 12-tiden på söndagen. Vattentemperaturen visade på 18 grader. Vi lokaliserade ett djupområde på lodkartan som vi aldrig fiskat vid tidigare. Vi hade som målsättning att åtminstone få 3 gäddor som alltid är målet när det är tävling.

 

Rickard väntar på hugg

Vi körde en vända innan det första hugget kom för Rickard. Han sa efteråt att gäddan betedde sig lite "konstigt" under hemtagningen. Inte så konstigt när det visade sig vara en fin gös som tagit hans wobbler. 2.92 kg och 57 cm lång och ett nytt PB för honom om jag får gissa fritt. Grattis!!!
Rickard med sin gös

Vi fortsatte med att trolla. En stund senare högg det för mig i en ytterkurva. En liten gädda i kilosklassen.

Dagens första gädda

Vi fick inga fler hugg och bytte ställe. En längre förflyttning på sjön bland "vitgässen" senare så släppte vi åter ut våra beten. Vi hann bara starta så fick jag ett hugg till. En gädda på knappt 2 kilo.
Dagens andra gädda
Gäddan är nu återutsatt

Vi nötte på en stund innan vi stannade och tog lite korv med bröd i båten. Vinden började nu tillta ordentligt. Vi trollade en stund i medvind innan vi tyckte att det var bättre att söka efter lä istället för att sitta och guppa omkring bland vågorna. Efter en omtumlande resa tvärsöver sjön bland dyningarna så fann vi lugnare vatten. Jag hade ett hugg på en gång som utlöste paravanen men fisken lossnade. Vi körde på i en timme till i samma område utan att få några fler hugg. Vi tittade på djupkartan och hittade en rutt som nog skulle kunna fungera på tävlingen också. Mycket kuperade botten här. En stund senare så fick jag min tredje gädda för dagen. Ännu en kilos gädda som hade en mindre släkting nere i svalget. För en gångs skull 3 gäddor på den här sjön!!! Hoppas det håller i sig till tävlingen.

Vi fortsatte att leta ställen att fiska på. Alldeles innan vi avbröt så fick även Rickard en gädda. Ännu en mindre gädda.

Vi vände nöjda hemåt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar