4 februari 2014

Midsommargös på Florsjön

Midsommarafton innehöll en fisketur med sambon till ett nytt vatten för mig. Nämligen Florsjön i Mohed. Har hört en hel del om att det finns grov gös i den här sjön. Bästa sättet för att se om det stämmer borde därför vara att åka dit och försöka.

Vi hade ingen brådska utan tog en välbehövlig sovmorgon och ställde iordning våra prylar innan vi sjösatte omkring 11-12 tiden. Vi möttes tyvärr av hård vind något som brukar göra vertikalfisket besvärligt. Direkt utanför där vi lade i båten var det en hel del fisk på lodet. Vattentemperaturen visade på knappa 19 grader. Vi provade en stund där utan att få något hugg. Jag tog fram djupkartan och bestämde att vi skulle åka till en djupare del av sjön och se om huggvillig fisk kunde stå utefter en djupbrant. Vi hittade ett djupområde där det var 15-16 m djupt. Bra med fisk även här. Vi la i en markör och började fiska. Vi testade lite olika former och färger på våra jiggar utan att få ett enda napp. Vi flyttade till ett nytt djupområde.

Vi markerade upp branten även här och släppte i våra beten och tog lite av vår matsäck. Korv med bröd. Gott! Vi förflyttade oss efter branten och hamnade till slut vid en brygga där Maddes moster bodde. Så vi pratade en liten stund med dom och återvände sedan ut till markören.

Nu hann jag inte mer än att sänka ner innan jag fick ett hårt hugg och fisken satt i mothugget. Dock så rusade den lite för mycket och det visade sig vara en gädda på ca 1 kg. Typiskt!


Första fisken i Florsjön blev en gädda

Vi fortsatte och det tog en liten stund till innan jag fick en stöt till i mitt spö. Nu var det en gös iallafall. Men bland de minsta jag någonsin fått.


Florsjö-gös

Ett tag senare fick jag en till gös i samma storlek som den första innan vi bytte ställe en sista gång. Vi hittade även här en fin brant med en del fisk men ingen som ville hugga även där så vi packade ihop strax före 16-tiden och åkte hem. Madde får vänta en tur till på att få sin första gös på sitt nya vertikalspö.

Hade det inte varit för den hårda vinden hade vi säkert stannat mycket längre men vertikalfiske och hård vind hör inte ihop. Så vi får ladda om till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar