4 februari 2014

Rolig trollingtur på Mållången

Dagen efter den sega tävlingen på Marmen där jag och Rickard inte lyckades något vidare tog jag med mig Madeleine och Emil till Mållången för lite gäddtrolling. Med mig hade jag också lite dykarutrustning, då jag tänkte göra ett försök att hitta en gäddmadam jag tappade när jag var hit med Rickard någon vecka tidigare. Då det kom en del regnskurar under morgonen så tog vi en längre sovmorgon. Båten lades i strax efter 13:00. Vi möttes av en sjö med kraftig blåst och ordentlig sjögång. Vi hittade dock ett ställe där det blåste mindre och fisket inleddes strax före 14-tiden. 3 spön tacklades upp. Det nappade tämligen omgående. Första hugget blev på paravanen som låg närmast land på Maddes spö. En gädda på omkring 3 kg. Paravanen hann bara läggas ut igen innan det högg på spöet som låg rakt bakom båten. En mindre gädda på knappt ett kilo. Efter ytterligare 300 m small det igen på det djupgående spöt rakt bak. En lite bättre gädda på omkring 3 kg landades och fotograferades.
Jag och Emil med en gädda på ca 3 kg

När vi svängt runt och kört drygt ett halvt varv small det till ordentligt återigen på spöt rakt bak. En vild och utdragen fight följde där gäddan en gång hoppade upp nästan 2 m över vattnet som en sailfish. Häftigt!!! Madde och Emil fick hjälpa till att plocka upp de andra spöna innan jag kunde ta in gäddan då vinden hade tilltagit ordentligt. När gäddan väl kom in till båten håvades den och vägdes till 8.80 kg och mättes till 110 cm.

En vacker gädda på 8.80 kg och 110 cm

Härligt att äntligen få en bättre gädda då det varit otroligt segt på den fronten under en längre tid. Jag är rätt säker på att mina båda följeslagare håller med mig. Höstgäddorna börjar kanske komma igång så sakteliga. yes

Emil ville också posera på bild

Efter att gäddan satts tillbaka i vattnet fortsatte vi fisket och vi fick ännu en gädda på omkring 3 kg som hade en ordenlig "bullmage". 5 fiskar de första 1.5 timmarna!!! Det skulle ha gett en bra placering på Marmen dagen innan. Den följande timmen var seg och det hände inte så mycket. I en svag högersväng fick vi dock 3 snabba hugg. Först ännu en 2-3 kilosgädda på spöet rakt bakåt. Sedan hann vi bara lägga ut det igen innan det högg på Emils spö på en paravan. Emil fick ta in gäddan helt själv. En gädda på omkring 3 kilo. Till sist åter ett hugg på spöt rakt bakåt där en kilosgädda lossnade ca 10 m ifrån båten. Men det kvittade i det här läget. smile

Vi tog därefter en kort rast i land innan vi återupptog fisket igen. Klockan började nu bli efter 17 så vi förflyttade oss upp till min GPS-punkt där jag tappade min gäddmadam. Ankaret slängdes i och jag tog på dykprylarna. En kuslig svart botten närmade sig snabbt när jag sjönk ner till botten på 7 meters djup. Dock var det väldigt ljust när man tittade upp mot vattenytan. Inga problem för fiskarna att se siluetterna av wobblers och fisk här inte. Nere på botten hittade jag ett äldre syre modell större. Stora stockar och träd låg huller om buller i ett virrvarr där nere. Intrasslade flätlinor syntes här och där. Såg 2 abborrar som nog var en bra bit över halvkilot som simmade förbi mig innan jag tittade upp mot ytan och såg min gäddmadam sittandes intrasslad i en gammal flätlina. En enkel operation att ta lös wobblern.

 Gäddmadamen som bärgades

Såg sedan ett enormt stim med mindre abborrar stående i frivattnet. Måste ha varit tusentals abborrar. Efter det så följde jag en flätlina tills jag hittade en ledad Fox-wobbler som jag sedan gav till Emil när jag kom upp till båten igen. Efter att jag kommit upp i båten och klätt om så började vi fiska igen. När jag skulle lägga i paravanen för det andra spöt så började det sprattla i spöt. Bara att ta av paravanen igen och veva in en gädda på under kilot. Då klockan nu började närma sig 19-tiden och då jag skulle åka till Uppsala så fiskade vi bara en kort stund till innan vi avbröt fisket.

Efter att ha lämnat av båten i Klon så såg vi 2 älgar strax innan Alfta på väg till Söderhamn. En härlig avslutning på en helt underbar dag. Nu tar det dock ett tag innan jag får lägga i båten igen då älgjakten i Jämtland kommer ta upp de 2 nästkommande helgerna. Men då borde ju höstgäddorna vara riktigt i tagen. Tills dess önskar jag alla ett riktigt "SKITFISKE".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar