4 februari 2014

Summering av 2011 och planer för säsongen som kommer.

Då det är ett tag sen jag skrev något här på bloggen kan en summering av fjolåret vara på sin plats.

Vårfisket för egen del nådde dock inga större framgångar då värmen satte in med full kraft och värmde upp vattnet lite för fort enligt mig själv. Vårfisket får gärna vara lite hårdnötning, till en början. smile

Det blev även en hel del nya vatten i år för mig. Något som förmodligen kommer testas mer i år är Söderhamns skärgård. Helt underbart ställe att fiska trots att fiskarna inte alls var på hugget dagen vi var där. Men Björn "räddade" ju äran lite med sin fina fisk mot slutet av dagen.
Årets vårfiske fick också en helt ny dimension med elmotorn jag köpte. Väl spenderade pengar!!!

Björn hade ett bra fiskeår och det började tidigt

Vårfisket i hemmavattnen gick dock segt och det blev inte bättre än en gädda på omkring 5 kg. Henkan var snubblande nära att fixa det som senaste året blivit mer av en regel för honom sista åren. Nämligen att landa minst en 10+ gädda. Lucky bastard!!! Han hade en osedvanlig otur i år med sina största fiskar och hade bara en av dom kommit upp hade han haft en 10-plussare även i år. Han var dock väldigt nära när vi var på ett nytt vatten och testade lite jerkfiske. En fin gädda på dryga 9 kg kom upp i båten efter en helt underbar vårdag på sjön. Vi fick en hel den fisk den dagen. Kommer inte glömma rycket då vi fick 4 gäddor på 4 kast i rad.
 
Årets största gädda för Henkan detta året. (Iaf vad jag kan minnas)

Om vårfisket inte hade några överraskningar för mig så hade resten av säsongen det. Jag fick t.ex slå mitt gamla PB på gädda inte en utan två gånger. Mitt första PB fick jag en varm försommardag i juni när jag var ut med min kusin Rickard och hans lilla grabb Arvid.
 
Gäddan på 9.74 kg som höjde mitt gamla PB första gången i år.

Sommaren fortsatte med mestadels trolling för min del. Där jag hade bra framgång med fisket tycker iaf jag själv. Ett roligt inslag i år var Ljusnan Pike Race där jag och Rickard slutade på den nedre halvan. Kommer ställa upp i år med.

Högsommaren och semester blev det inte så mycket gäddfiske för mig. Dock så testade jag vertikalfiske efter gös några gånger och hade ett rätt bra fiske efter gös. Roliga napp. Hade en härlig dag då jag fick 6 gösar på 6 nedsläpp. Alla i samma storleksklass. Jag behöll några och åt tillsammans med flickvännen. Kanongott!!!
 
Min största gös hittills. Ingen bjässe men en otroligt rolig fiskeform.

Hösten kom närmare och jag återupptog gäddtrollingen till stor del. Fick några fina gäddor. Bland annat en på omkring 9 kg med Madde och Emil på Mållången.
 
Jag och Emil med 9 kilos gädda

Årets slut blev ett antal flötestrollingturer. Något som gav mersmak. Så spännande och roligt fiske. Iaf när det inte blåser så hårt. Hade några spännande turer med Björn Backeby och Henkan. Men toppen kom när jag var ut på en solotur i slutet av november. Det var dagen då jag äntligen kom med i 10-klubben. Dagens första gädda gav mig årets andra höjning av mitt PB på gädda.
Kort och gott: Äntligen!!!



2012???

Detta år har jag planer på att införskaffa en djupparavan, trollingrullar och en ny jerkrulle. När det blir får vi dock se. Kanske på Sportfiskemässan i Kista i slutet av mars. Vem vet? Suget börjar komma mer och mer i magen efter att få lägga i båten och göra årets första kast. Hoppas att årets vårfiske blir lite mer utdraget i år så man hinner fiska av sig lite. Hoppas att jag kan få minst en gädda till på omkring 10 kg i år med. Men det tog ju 32 år till den första så jag kan ju få vänta 32 till innan nästa om jag har riktig otur. bigsmile

Vertikalfisket kommer få lite mer uppmärksamhet i sommar och jag hoppas verkligen att jag ska kunna höja PB på gös i år. En på omkring 5 kg kanske inte är ett helt orimligt mål. Så det får bli så. En gädda på iaf över 8 kg och en gös på närmare 5 kg. Då har jag uppnått mina mål för det här året. Bättre att gå ut löst till en början och bara öka sedan.

Nä nu får det bli islossning nån gång!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar