4 februari 2014

ÄNTLIGEN!!!

Då vintern börjar göra små livstecken om att anlända till vårt avlånga land så hade jag gått som på nålar under veckan i hopp om att det skulle finnas isfria vatten till helgen för troligtvis årets sista tur med båten. Från början var det tänkt att Madde skulle följa med idag men hon hade fått ögoninflammation så hon valde att stanna hemma. Det fick bli ett solopass istället med flötestrolling på Viksjön/Vägnan. Ett tunt lager av is täckte stora delar av vattnet när jag sjösatte. Dock bara en liten skorpa som var lättforcerad om man körde sakta med båten.

Jag hade tänkt fiska av ett djupområde till att börja med. 3 spön riggades med agn och elmotorn sänktes ner i det 1.5 gradiga vattnet. Jag hann åka omkring 200 m sen dök en av mina paravaner. Efter att ha vevat upp ett av de övriga två spöna så sattes mothugget in. KONTAKT!!! Gäddan följde med snällt in mot båten till en början och jag tänkte mest på att det var en 5+ som satt på. Men när jag skulle upp med den från botten började tankarna snurra. Fisken ville inte visa sig utan gjorde rusning efter rusning ner mot djupet gång på gång. Efter ett 10-tal minuter visade sig fisken. En grov rygg visade sig i vattenytan. Stor fisk!!! hann jag tänka innan den försvann ner i djupet. Hann dock se att kroken satt bra i mungipan. Några rusningar senare lirkade jag in den i håven. LYCKA!!! Kameran åkte fram. Lite enerverande att inte ha någon till med i båten som kunde hjälpa till med att ta bilder. Men det var bara att gilla läget.


 


Min första 10-klubbare bigsmile

Gäddan mättes till 120 cm och vågen visade drygt 11.28 kg. En höjning av mitt personbästa på gädda från i somras. smile

Vågen pressades till dryga 11 kg

Jag tog några bilder med kameran. Lite pillrigt att rikta in kameran var det dock innan jag lyckades få till några bilder på den.
Nytt PB 11.28 kg och 120 cm

Efter att dagens första och största gädda fått friheten åter så fortsatte jag mitt fiske. Jag hann bara 20 m sen dök flötet bakom båten medans jag höll på att släppa ut linan. Mothugg och av knyckarna att döma så var det en mindre fisk. Det var en fisk på omkring 1 kg som jag behöll då Madde ville ha en gädda till sina katter. Åter igen ut med spöna och nu hann jag åka omkring 150 m innan det var dags igen. En av mina paranaer blev utsatt för ett ordentligt hugg då jag glömt spärren på så det inte kunde löpa ut någon löplina. Såg ut som ett hugg man får på trolling. Visade sig vara en stark gädda som vägde 5.52 kg och var strax under metern som fick gå tillbaka.

På med nytt ang och nu hann jag köra 50 m till innan de var dags igen. Ytterligare en kilos gädda som fick sin frihet åter. Jag fick kort därefter ytterligare ett hugg när jag fått ut spöna igen. En stark höstgädda till. Den vägde 4.35 kg.
Gäddan på 4.35 kg

5 st gäddor på första vändan kändes helt ok för mig. Inte gjorde det saken sämre att jag äntligen lyckats komma över 10-kilosstrecket, med råge också för den delen.

Nästa vända gav ett hugg där fisken spottade omgående och flötet dök upp i ytan igen. En stund senare lyckades jag också fastna i en sjunkstock där jag tyvärr förlorade tacklet. Jag bestämde att fortsätta att fiska med bara 2 spön då klockan visade drygt 14 och det snart skulle bli mörkt.

Jag körde en bra stund och just som jag hade tänkt att jag skulle köra max en halvtimme till eller tills nästa fisk högg så dök min paravan på vänster sida. Mothugget sattes in och fisken krokades. Ytterligare en stark och kampvillig fisk. Den slank in i håven och blev dagens sista och näst största fisk. Den vägde 6.20 kg och var metern lång.
Dagens sista fisk vägde 6.20 kg och mätte 100 cm

Jag tog båten tillbaka med ett brett leende på läpparna. Vilket fiske jag fått uppleva. Bland de bättre dagar jag någonsin haft på sjön. Den här dagen kommer jag aldrig glömma.
Det är något som är säkert!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar