4 februari 2014

Körvgädda på första deltävlingen i LPR 2013

Så var det dags för LPR 2013. En av årets höjdpunkter enligt mig själv. Just för att det ger lite extra nerv i båten när det är tävling. Vilken taktik är den rätta och kommer vi lyckas få full planka för första gången i den här tävlingen?

Med mig idag hade jag precis som föregående år min far, då kusinen fortfarande tycker det är roligare att stimma runt på en stor plåtpråm på Östersjön, istället för å fiska.

Jag mötte upp farsan i Bollnäs strax efter klockan 7 på lördagsmorgonen och sedan samåkte vi till Orsjön där vi sjösatte i god tid innan tävlingen.

Många förväntansfulla lag vid sjösättningen

Vi tog en kaffe och snackade lite fiske med några konkurrenter och myste i solen.

En sista koll i båten innan skepparmötet

Klockan 8:30 var det skepparmöte där tävlingsledningen gick igenom reglerna för dagen innan alla önskades skitfiske och båtarna besattes.
Skepparmöte

Taktiken till en början i år var att börja med att söka av de grundare delarna av Kyrksjön. 4 paravaner riggades. Vattentemperatur strax över 14 grader. Men ingenting hände den första, andra, tredje eller fjärde timmen!!!

VARNING. ACTIONBILD! bigsmile

Efter att ha sökt av varenda vrå på Kyrksjön, utan ett enda hugg, så kändes det väldigt uppgivet. Dessutom hade det synts dåligt med fisk på lodet också. Trots att det blåste en hel del så tog vi ett beslut som skulle visa sig lyckat. Vi åkte upp på Orsjön. En sjö jag aldrig varit ut på, tidigare tävlingar. När vi hittat en fin brant på sjökortet och hittat det på ekolodet så provade vi söka av området. Här visade det sig en hel del fisk på lodet så förhoppningen gick upp tillfälligt. Det tog 30 min sen small det på den yttersta paravanen efter att vi vänt om vid en grynna. Gäddan fightades inte nämnvärt mycket och gick upp i ytan på en gång. Det blev lite nervöst en stund då vi såg att det var en bättre fisk. Den var dock väldigt lugn invid båten och håvades utan någon som helst dramatik. Den vägde 7.83 kg och mätte 108 cm. Bra fisk på tävling och fortfarande 1.5 h kvar av tävlingen.

Körvgäddan på 108 cm fördelade på 7.83 kg

Efter fotografering och returnering så fortsatte vi. 40 min senare högg det en gång till på samma spö som tidigare. Farsan tog den. Gäddan hoppade och vara helt galen till en början. Den satt dock kvar och håvades utan några större problem. En gädda i 3-4 kg klassen på 88 cm. 2 bra gäddor.

Dagens andra gädda på ca 3-4 kg på 88 cm

Vi fick tyvärr ingen gädda till. Något som hade behövts för att blanda sig in i toppstriden idag. Vi slutade 7:a idag av 28 startande lag. Helt ok och första gången vi fick pris. Vår största gädda räckte dock till att bli tävlingens största fisk med 7 cm marginal. För det fick vi 6 st falukorvringar från Tillmans. Mums-mums!

Dagens topp-3 samt största fisk. Fr.v Team Hades (största fisk) Team Bollnäs Rör (2:a), Team VVV (1:a), Team Knotas (3:a)

Nöjda efter dagens tävling så åkte vi hem och nu gäller det att försöka "konservera formen" till Marmen i slutet av Augusti. Ett bra resultat till där så kanske kanske man kan slå sig in på topp-10 i totalen.

Tills dess...

Skitfiske på er kära konkurrenter och fiskekamrater.