4 februari 2014

Viksjön dag 3

Dagen påbörjades med sjösättning av båten vid Björkträ strax efter 9-tiden på morgonen.
Idag var även Henkan och Dennis med. Vi tog båten till en grundvik där jag fått en gädda dagen innan. Den första ankringen blev resultatlös men på den andra ankringen lurade jag upp en snipa på en Buster inte långt ifrån där jag fått en dagen innan. Vi provade ett ställe till långt in i viken där det blev resultatlöst. Den fjärde ankringen gav återigen utdelning och nu var det min nyinköpta Svartzonker som lurade sin första gädda (men förhoppningsvis inte den sista). Hugget kom i ett spinnstopp. Kändes direkt i mothugget att det var en lite bättre gädda. Efter en kort fight, där gäddan helst ville in under båten trots att det bara var knappt 1 m djupt, så landades den odramatiskt. Den visade sig väga nästan 5 kg och var 96 cm lång. Den hade kunnat väga lite mer om den inte varit helt utlekt och hunnit äta upp sig lite men man kan ju inte få allt.




Jag med min nyfångade 5-kilos gädda.

Efter vi fiskat klart i den här viken provade vi några ytterligare grundvikar utan resultat. När vi sedan kom till viken där Rickard kvällen innan fått sin gädda på 5.60 kg var det Henkans tur att lura 2 gäddor, en snipa och en 2-kilos. Efter att ha fikat lite så valde vi att prova Vägnan. Här var vattentemperaturen uppe i 8 grader mot Viksjöns dryga 11. FULL LEK!!! Vi såg massor med gäddor som lekte och fenor och ryggar på fisk i olika storlek som plaskade runt och gav fullständigt tusan i våra beten förutom en som uppskattades till ca 3 kg som högg 2 gånger på Henkans Svartzonker utan att fastna. Vi avslutade med att fiska av en vasskant och ett grundflak på Mearten innan båten gick hemåt då jag hade en resa till Uppsala med att klara av.

Får väl vara nöjd med fisket den här påskhelgen även om den där riktiga huggsexan uteblev och en riktigt stor gädda. Men jag får väl ta den om 11-12 dagar. bigsmile

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar