4 februari 2014

Dubbla PB på gös

Madde och jag hade efter kantarellplockning och övernattning i stugan i Ryggesbo, bestämt att vi skulle passa på att fiska gös i det fina sensommarvädret. Vi satte dock inte klockan på någon väckning utan tog dagen lite som den kom. Det blev en lite längre sovmorgon innan vi kom och hämtade båten i Klon. Vi sjösatte strax efter 12. På väg till dagens fiskeplats passerade vi även Jonas Espes som var ute i sin nyinköpta(?) båt och såg ut att fiska gös även han. Väl framme markerade vi upp djupkanten med markörerna. Såg en hel del fisk på lodet samtidigt. Vi riggade våra spön och släppte ner betena. Efter en kvart small det till i mitt spö. Fisken stretade på bra och tog en stund att tvinga upp till ytan. Väl i båten vägdes den till 2.72 kg. 20 gram från mitt PB. Bra start.
 

Första fisken nosade på PB:t

Vi fortsatte med fisket. Det gick en kvart till så fick Madde ett hugg. Även denna fisken stretade ordentligt innan den kom i håven. En fin fisk på 2.70 kg som innebar nytt PB för Madde. Grattis!!! En kort stund senare sa jag till Madde att snart hugger det nog. Jag hann bara avsluta meningen innan Madde gjorde mothugg och fisken satt. Ytterligare en fin gös på 2.40 kg landades. Efter den 3:e fisken började det att blåsa upp och det blev besvärligt att ligga i bra position med båten. Kort därefter fick jag ett hårt hugg när vi gick ut över en djupkant. Fisken stångades en bra stund innan jag kunde få upp den mot ytan. Rejält böj på spöt!! I ytan såg vi att det var ett potentiellt PB för mig. Madde håvade snyggt och min första gös på över 3 kg var ett faktum.
Mitt nya PB för gös. 3.12 kg fördelade på 72 cm.

Den mättes till 72 cm och vägde 3.12 kg. Vi tog några foton innan vi valde att avbryta fisket på grund av den tilltagande vinden.

Hyfsat gap

Vi plockade upp markörerna. Samtidigt kom Jonas förbi i sin båt och vi stannade till och pratade en stund. Vi sa att vi fått 4 fiskar och att vi var väldigt nöjda med det. Jonas hade bara haft 2 napp. Fiske i ett nötskal?? Vi åkte tillbaka till bilen och lastade båten.

Innan vi åkte hem tog vi ett bad, i det 20-gradiga vattnet, vid den intilliggande stranden. När vi lämnade av båten visade vi upp våra fiskar för morsan och farsan och fick några kort på dem.
Jag och Madde med våra gösar

Kvällen avslutades med lite kantarellplockning och blåbärsplockning. En helt underbar dag med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar