4 februari 2014

Årets första mothugg

Lördagen bestod till största delen av fiske med sambon och barn i Söderhamn. Vi klev upp tidigt, för att vara en lördag, 07:00. Vi gjorde en stadig frukost och matsäck innan vi åkte och hämtade upp båten. Vi sjösatte omkring 09:45. Omkring 10-tiden var vi igång med fisket. Temperaturen på ekolodet visade 7-8 grader i vattnet. Något som borde innebära att gäddorna lekt klart och börjat äta.

Vi fiskade av vasskanterna med våra beten utan någon framgång med gäddorna. Ibland såg vi fisk som vältrade sig in mot land i full färd med lekbestyr. Timmarna gick och vi nötte på och varvade fisket med att ta kortare pauser i båten och äta av vår goda matsäck. Strax efter 13-tiden hade vi fortfarande inte fått någon fisk och inget vi med säkerhet kunde vara hugg då det var mycket skräp på botten som fastnade titt som tätt. Men så hände det. Jag fick ett slackhugg i ett spinnstopp på en Pig och mothugget kom som en ren reflex och fisken satt. Emil tog fram håven och gäddan landades helt odramatiskt. Skönt att spräcka nollan för året. Den var proppfull med fisk i magen och mätte 87 cm och vägde nästan 4 kg.

Årets första gädda 87 cm och 3.89 kg

Kort efter hade Madde en gädda på som tyvärr släppte tämligen omgående. En gädda i ungefär samma storlek som den jag fick. Efter det hände inget mer och vi tog en tur upp efter en liten mysig å tills vi stannade till vid ett vindskydd där Emil provade att kasta från land samtidigt som vi tog en fika och "besökte buskarna". Tanken var nu att åka hemåt igen men vi valde att fortsätta fisket. Men det gav inget resultat och vi avbröt fisket strax efter 17-tiden.
Grillspett fick avsluta dagen

Väl hemma så startade vi grillen och gjorde grillspett som smakade underbart tillsammans med Madde goda hemmagjorda aioli med extra mycket cayennepeppar och en kall Starobrno. cheers

Nya tag nästa gång. Nu är nollan spräckt. Nu kan allt hända.