4 februari 2014

Regning kvällstur gav en bonusgädda



Efter att ha suttit å tittat ut på det oupphörliga regnandet hela dagen genom fönstret så ringde mobilen. Det var Henkan som var fiskesugen och ville prova lite flötestrolling på Viksjön och jag var inte sen att nappa på det. Jag fixade några mörtar och klockan 17:30 dök Henkan upp. Båten sjösattes vid Björkträ och fisket påbörjades omkring 18:00. Regntynga skyar och 14 grader i luften mitt i sommaren gav inget vidare gästvänligt fiskeväder. Spöna agnades med mörtar och släpptes ut efter båten. Det första stället gav ett napp för Henkan. Men han missade gäddan i krokningen. Vi stannade kvar ett tag till men inga flera napp. Vi bytte ställe. En hel del fisk på ekolodet här men det gav inga fler napp. Henkan provade även att jerka samtidigt som jag manövrerade båten och hade koll på ekolodet. Vi beslutade att fortsätta att flötestrolla upp efter Voxnan. Henkan fick rätt snart ett hugg men snipan lossnade när det var 5 m kvar till båten. Inget å sörja iaf. Vi stannade till på ett ställe som brukar kunna vara hett. Men flötena fortsatte att hålla sig flytande. Vi ankrade med elmotorn och lät flötena ligga i och tog fram jerkspöna. Efter ett resultatlöst nötande så satte jag på en stor jigg och Henkan en popper. Efter några kast hörde jag ett PLASK!!! bakom min rygg. En gädda steg på Henkans popper när han hade 2 m lina kvar att veva in. Han höll nästan på att få en hjärtattack då den dök upp från det svarta djupet. Efter en intensiv fight håvades gäddan och innan hade vi uppskattat den till en 4-5 kilos. Men i håven såg vi att den var större än så. Den vägdes till 7.50 kg och var 103 cm lång. Bra kondition!!!



Henkan med "bonusgäddan" på 7.50 kg.

Man får räkna gäddan som en "bonus" då vi från början inte ens tänkt ta med jerkspöna och det var mest en slump att vi stannade till. Men en sån här fisk räddade fisketuren för oss båda. Efter att gäddan returnerats och fotats provade vi att jerka en stund till utan resultat. Vi valde att avbryta och återvände lätt kylslagna men varma inombords.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar