4 februari 2014

Segt gösfiske med Rickard och Arvid

Efter den senaste vertikalturen då gösarna var bra i stöten så hade jag idag med mig Rickard och Arvid för att testa om gösarna fortfarande var på hugget. Varmt och vindstilla på morgonen vittnade om att det skulle bli bra väder att fiska i. Båten sjösattes strax efter 7-tiden. Björn Backeby hade också tänkt samma sak som oss och hade lagt i sin båt strax innan oss.

Första och andra stället gav ingenting. Dåligt med fisk på lodet men vi hade förhoppningar om att det skulle ändras allt eftersom dagen gick. Vi flyttade till stället där jag fick 6 st gösar på 6 kast i rad senast. Där hade Rickard en stöt i sitt spö per omgående men fisken släppte halvvägs upp. Såg misstänkt ut som "gös-ryck". En stund senare darrade det till igen i Rickards spö. Efter en fight på några minuter då vi inte ens sett fisken började vi ana att det kunde röra sig om en gädda. Något som skulle visa sig stämma. En gädda på nästan 2.50 kg landades och sattes tillbaka. Men kul fight på den klena utrustningen. Jag hade sedan ett napp och en fisk med en bit som lossnade innan vi åkte tillbaka till en av grunden vi provat tidigare. Inga gösar hemma här heller. Klockan hade nu blivit drygt 11 och värmen gjorde att vi åkte in till en badstrand och tog ett svalkande bad. Skönt!!!

Efter badet så fortsatte vi ut till det första grundet vi fiskde av på morgonen. Björn var också där i sin båt. Han hade haft en stöt av en fisk men ingenting mer och hans batteri till elmotorn började bli dåligt. Vi fortsatte på några nya ställen utan resultat och de andra grunden som tidigare gett gösar vilket gav mig 2 abborrar till slut. Klockan 15:30 tyckte vi dock att det var lika bra att ge upp och tog båten tillbaka mot land.

Bara att bryta ihop och komma igen...