4 februari 2014

Vårfisket fortsätter

Efter en vecka på jobbet hade jag bestämt med Henkan och Dennis att vi skulle ta ett fiskepass på söndagen. Isen hade äntligen släppt i sjöarna längre uppstöms i Voxnan så att sjösättningsplatsen nu var isfri även om det fortfarande fanns en hel del vikar med is i än. Vi bestämde att träffas 09:00.

Båten kom i sjön stax efter 09:15 och det var kanonväder. Vindstilla och sol. Skönt! Ekolodet visade på lite drygt 4 grader i vattnet.

Vi bestämde att börja på en djupbrant. På mitt första kast högg det en mindre gädda som landades och släpptes tillbaka.


Dagens första gädda på första kastet.

Vi fortsatte att fiska av branten. Efter några kast fastnade Henkan i botten och förlorade sin svartzonker. Lite trist då han alldeles innan haft en känning på den nära botten. Men något smått osannolikt skulle snart inträffa. Det hela började med att jag fastnade på i stort sett samma ställe som Henkan med mitt bete. Vi åkte dit och tog fram draggen för att få tag i stocken som betet troligtvis satt fast i. Efter ett antal försök utan å känna något med draggen fastnade Henkan i något där nere. Jag kände direkt hur det slackade i min lina och sa att han hittat på mitt bete. Döm om vår förvåning när det första som tittade upp var Henkans Svartzonker och sedan min Jerko 1 meter längre ner. Snacka om att ha oddsen på sin sida. Det var ju bara tvunget att bli ett foto. bigsmile
Henkan lyckades kroka båda dragen på draggen

Vi forsatte att kasta av branterna utan någon mer känning och tog en längre förflyttning. Vi tog en lugn drift från ett djupare parti in mot en grundare lekvik. Efter en kort stund fick Henkan hugg och fick en gädda i samma storleksklass som min var. Vi gled in in grundviken utan att få någon mer fisk. Vi testade en intilliggande vik också utan att få några hugg.

En längre förflyttning fick det bli och vi tog en snabbfika i båten när vi kom fram. På ekolodet såg vi en ansamling med betesfisk ner mot botten när vi skulle till att kasta. Jag bytte därför till en större jigg. Första kastet gav utdelning. Ett sånt där karakteristiskt "svälj-hugg" som jag själv tycker är så typiskt när man jiggfiskar. Kände i mothugget att det var en bättre fisk och trodde först att den satt dåligt då den ruskade ordentligt till en början. Men när jag väl satte in lite press på den lugnade den ner sig. Den visade sig i ytan och det enda som syntes av jiggen var den yttersta svanstippen. Gäddan var rejält köldstel och gjorde inga direkta försök att komma loss utan Henkan tog den i ett gälgrepp och lyfte in den med van hand i båten. Den visade sig väga 6.73 kg och mättes till 103 cm. Rejält romstinn och min största hittills på jigg.

Dagens andra gädda för mig. 103 cm och 6.73 kg.

Vi fortsatte fisket på ett flertal ställen men vi hade nån stöt till och en följare utan att lyckas lura någon mer fisk till att hugga. Vi vände hemåt strax efter 14:30 och åkte hem.

På kvällen var jag iväg med Madde och Emil till Söderhamnsåns utlopp och testade lite landfiske vid Flaket. Men fisken visade inget intresse den här vårkvällen. Det får blir en sväng hit med båten något tag känner jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar