4 februari 2014

Tröga gäddor på Viksjön

Dagen efter den lyckade fisketuren med Henkan där han lyckades landa en gädda på nästan 10 kg var det dags för Rickard och jag att dra ut på Vägnan och Viksjön för att kolla om gäddorna var på hugget även här. Vi började med att åka upp till Vägnan. Dagen började nästan för bra. I mitt tredje kast för dagen nöp en gädda mitt jerkbait som efter att ha landats vägdes till 3.50 kg. Bra start tyckte vi.


Dagens första gädda högg på tredje kastet.



Den returnerades.


Fisket skulle dock visa sig trögt idag. Efter några nya ankringar så hade jag tappat en gädda och Rickard fick en på 2-3 kg på sin nya Buster Jerk. Efter en längre förflyttning fick jag en kilosfisk ner mot botten på 3.5 m djup. Sedan var det trögt länge. Rickard hade en liten snipa som högg 3 kast i rad på hans bete utan å fastna. Fiskade av många ställen som brukar vara hotspots utan resultat. Vi sökte oss ner tillbaka mot Viksjön. Fisket fortsatte dock vara trögt. Någon stöt hade vi men ingen krokad fisk. Alldeles innan vi slutade hade Rickard en bättre fisk som följde med in till båten 2 kast i rad. En fisk på 5-7 kg uppskattningsvis. Lite frustrerande att se gäddan i stort sett stå med munnen dikt an mot betet utan och besvära sig med att gapa. Kanske talande en dag som denna?

Roligt iaf att se att någon större visade sitt intresse till slut. Kort därefter avbröt vi och åkte hem. Bara att bryta ihop och komma igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar