4 februari 2014

Trollingfisket fortsätter

Semestern börjar lida mot sitt slut och därför bestämde jag och Rickard oss för att köra ett litet genrep inför den andra deltävlingen i Ljusnan Pike Race som blir av om två helger. Med oss fick vi också Arvid. Vi åkte till Mållången. Vi träffades strax före 18 vid rampen. Värme och en spegelblank sjö mötte oss när vi tog oss till första fiskestället. Vi riggade våra spön och släppte ut våra beten.

Rickard och Arvid myser i fören

Vi nötte på men inget hände de första 2 timmarna. En paravan som löste ut var det enda men om det berodde på fisk eller botten vet vi inte.


Paravanerna jobbade i ytan

Jag ändrade om planen och gick ut mer på djupet och mot ett grundområde. Till slut högg det ordentligt på mitt spö nere på 7-8 m djup. Tungt i spöt och förhoppningen om en bättre fisk kom upp i huvudet. Den gjorde en rusning halvägs in mot båten men den där riktiga tyngden var inte där på nå konstigt vis. Något som visade sig när fisken kom in till båten. Gäddan hade lyckas felkroka sig mitt på, så den släpade på bredden in. Den vägde nog omkring 2 kg. Lite snöpligt kändes det allt. Vi fortsatte en stund till men jag lyckades istället fastna i botten och förlora ett bete. Vi bestämde att byta område.

Vi åkte upp till ett ställe där vi fick fisk föregående trollingtur. Spöna lades ut och min telefon ringde. Det var en kompis ifrån Västerås som ringde. Vi hann dock inte prata så länge med varandra innan det högg på mitt spö och knarrspärren började låta. Vi avslutade samtalet och jag tog spöt. Ingen riktig tyngd nu heller trots att gäddan gick på så hårt i hugget. I båten visade det sig ändå vara en lite bättre fisk. Uppskattningsvis lite drygt 3 kg.

Jag med min andra gädda på uppskattningvis drygt 3 kg

Vi fick inga mer hugg och mörkret kom rätt fort så vi avbröt fisket strax före 22-tiden. De mörka kvällarna är här nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar