4 februari 2014

Gösfiske med farsan och systersonen

Gösen är en härlig fisk att fiska på sommaren och för mig även en skön omväxling mot gäddfisket. Då sambon skulle jobba hela helgen så bestämde jag mig att åka å fiska på lördagen. Frågade runt om jag skulle få någon med mig ut men alla hade redan planer så jag bestämde att åka själv. Men ringde hem till farsan och frågade om han hade lust att följa med ut. Det ville han. Jag packade matsäcken då farsan ringde upp och sa att systersonen Arvid också ville följa med. Det fick han ju såklart.

Jag hämtade upp Arvid i Bollnäs innan vi åkte vidare mot Klon till för att hämta upp farsan. Vi kom till sjön omkring 12:30 och sjösatte. Fiskeplatsens grundtoppar och branter markerades upp med ytmarkörer. Farsan och jag hängde på en varsin jigg samtidigt som Arvid började kasta med sitt spö. Det tog några minuter så fick jag ett hugg och vi fick upp en gös i kilosklassen. Samtidigt kom Martin Jonsson förbi i sin båt. Han skulle också prova lite gös men skulle börja med att trolla gädda så han gav sig iväg efter att vi pratat några minuter. Jag hann bara släppa ner mig jigg igen så högg en till kilosgös för mig.

Vi nötte på ett tag till utan att det hände något. Men lodet visade på att det fanns bra med fisk här. Efter ett tag när jag tittade på lodet och höll still kom det ett våldsamt hugg för mig. Fisken stångade på bra innan vi fick den i håven. Årets hittills största gös var ett faktum. Nästan 3 kg.


 

Dagens största gös på 2.92 kg

En stund senare så började Arvids kastspö krångla så jag och farsan fick ta oss en titt på det. Efter en stund lyckades vi hitta några muttrar som satt löst. Efter att vi dragit åt dem så fungerade kastspöt bra igen. Jag tog spöt och provkastade ett kast mest för att se att det fungerade. Då högg det en gädda på jiggen. Arvid fick ta över spöt men gäddan lossande efter några rusningar och skakade sig lös vid ett hopp bredvid båten.

En stund senare fick farsan ett hugg på sitt spö. Arvid fick ta över spöt och drilla fisken själv (med lite hjälp av morfar) och lyckan var total när vi fick upp en gös på drygt 2 kg.

Arvids första gös på 2.20 kg

Vi fortsatte med fisket och efter en stund hade jag ett brutalt hugg på min jigg men fisken satt bara på några sekunder. Om den var riktigt stor eller inte kommer jag aldrig får veta. Men känslan var att det var en stor fisk. En stund senare fick jag revanschera mig då det högg en gös till på ca 2 kg.

Dagens sista gös

Vi nötte på en timme till utan att få fler hugg och vi åkte hemåt igen. Nöjda efter en fin dag på sjön. Hemma hos mor och far blev det familjepizza. Gott, tack för det. Innan jag åkte hem så monterade jag 2 nya måttdekaler på båten. Det blev ett litet lyft för den. Nu är det bara 2 veckor till semestern. Då ska vi försöka fiska lite mer.

Scheissefischerei!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar