4 februari 2014

Årets första fisketur med kusinen

Värmen har kommit med besked till våra breddgrader och vattnet i sjöarna har stigit till dryga 10 grader i de flesta vattnen. Rickard och jag hade under veckan bestämt att vi skulle åka ut på Voxnan för att testa lite vårgäddor under lördagskvällen. Vi slöt upp vid 16-tiden, men blev kvar hos Rickards föräldrar en sväng, så vi kom inte ut på sjön förrän vid 17-tiden. Till en början blåste det en del men vi hade lä där vi började vårt fiske. Temperaturen visade på 11.4 grader i ytvattnet. Så chanserna att få en gädda som inte är urlekt kändes tämligen obefintlig. Men det borde också betyda att det borde gå att lura någon gädda. Vi startade vid en brant som brukar ge fisk om vårarna men vi kammade noll. Vi fortsatte upp mot ett grundparti men de huggvilliga gäddorna var som bortblåsta. Efter en lite kaffepaus i båten så verkade aktiviteten tillta i ytan då vi hörde en hel del fisk som var upp i ytan och jagade fisk som det verkade. Efter att en fisk slagit en bit från båten kastade jag dit min jerk och när hugget kom satt mothugget distinkt. Det var ingen bjässe men dagens första gädda var i båten iallafall.
Jag spräckte nollan för dagen

Vi fortsatt att nöta av grundområdena utan att det hände så mycket. Vi tog och tillagde lite korv i båten å mumsade i oss tillsammans med "en slek en" (en kopp kaffe).

Äta bör man annars dör man

Efter fikat förflyttade vi oss en bit och det tog inte lång stund innan Rickard fick ett slackhugg och fick sin första gädda för dagen. En gädda i samma storlek som min gädda. Vi fortsatte att nöta av grundområdena men det fortsatte att vara segt. Inte förrän vi testade ett lite djupare parti kom nästa hugg. Just när jag hade fått en stör på som var inlindad i en massa flätlina och satt och försökte lirka loss mitt bete så ropade Rickard till framme i fören. Han sa att det var en lite bättre fisk. Fisken var rätt slö och lät sig håvas tämligen odramatiskt. I båten så visade den sig väga 5.20 kg och var 97 cm lång. Fin fisk!
Rickard med sin gädda på 5.20 kg och 97 cm

Efter att gäddan återutsatts hade Rickard några stötar till utan att lyckas kroka någon gädda mer. Mot slutet av kvällen fick jag ett nytt slackhugg i ett spinnstopp och jag fick en till liten kilosgädda. Vi avslutade med att fiska av några djupare ställen med jiggar innan vi avbröt fisket strax efter 21:15.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar