4 februari 2014

Göspremiär

Madde och jag bestämde att vi skulle prova lite vertikalfiske efter gös i mina hemmatrakter. Efter att ha varit på födelsedagskalas på förmiddagen sjösatte vi strax efter klockan 16 på eftermiddagen. Uppsprickande moln gav förhoppningar om en fin kväll på sjön. Vi tog båten till den första grynnan som skulle inleda fisket. Vattentemperaturen visade på mellan 15-16 grader i vattnet. Vi riggade spöna med varsin jigg. Dåligt med fisk på ekolodet gjorde att vi gav upp det stället efter en timme. Vi intog en varsin halva av våra kebabrullar innan vi flyttade oss till nästa ställe.

Här tog det kanske 10-15 min innan jag hade en lätt stöt som jag var för sen med mothugget på. Kort därefter kom en stöt till och nu var jag med och fisken satt. Kändes som en liten gös som inte skulle hålla minimimåttet 45 cm. Något som visade sig stämma.

 


Årets första gös. En fisk som fick simma vidare.

Vi fick inga fler fiskar eller hugg och bytte ställe efter en timme. Efter att ha slängt i markören där grundtoppen var började vi fiska. Det tog inte så lång tid så hade jag ett bra hugg. Rejält tungt och riktiga gösknyckar. Tyvärr lossnade fisken innan jag såg den. Men jag har aldrig kännt något så tungt på mitt gösspö hittills. Måste se till att göra distinktare mothugg i fortsättningen!!! Vi såg någon fisk lite då och då på lodet när vi kryssade över grynnan. Vi åt upp resten av våra kebabrullar och tog en kopp kaffe. En stund senare sög det till i mitt spö. Ett hårt mothugg och en gös på omkring 1.50 kg kom upp i båten. Den överskred minimimåttet och vi sparde den. En stund senare fick jag ett hugg till och ännu en gös kom upp. Något större än den första.
Det blev 2 godkända matfiskar till slut

Vi fortsatte att fiska men vi fick inga fler fiskar. Men Madde krokade först en grantopp som kom upp ur vattnet och sedan hade hon ett hugg men fisken lossande nästan på en gång. sad

Framåt 21-tiden avbröt vi fisket och åkte hem och fileade gösarna som säkerligen kommer smaka gott under midsommarhelgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar