4 februari 2014

Nollan spräckt

Som rubriken vittnar om spräckte jag äntligen nollan och bärgade min första jerkgädda idag. Ingen best men som jag fått slita för den.
Klockan ringde 07:00 och jag gick upp och kollade av utetemperaturen. Den visade -5 grader så jag tog ingen större brådska på mig då minusgrader och flätlinor inte brukar vara en bra kombination. Medans kaffet blev klart och frukosten intogs steg graderna utomhus. Strax efter 8-tiden visade temperaturen plusgrader och det blev dags för avfärd.

Båten hamnade i plurret strax efter 9-tiden. Temperaturen vid fiskevattnet visade dock -2 grader. Men det fanns förhoppningar om att den skulle stiga snart nog och jag hade ändå en stunds båtfärd innan jag skulle börja fiska.

Väl framme så bet kylan betänkligt i fingrar och spöringarna fick skrapas ren från is i vart 5:e kast kändes det som. Vattentemperaturen visade drygt 2 grader. Vid 3:e omankringen hade jag 2 stötar utan att lyckas kroka fisken. Jag gjorde 2 större förflyttningar innan jag fick ett hugg på en långsamt fiskad Stalker. Hugget kom mitt i ett långt spinstopp. Det var en mindre gädda. Men betydde otroligt mycket för självförtroendet.

 
Plötsligt händer det cool

Jag fortsatte att söka av djupbranter och såg en hel del fisk utan att få några fler hugg. Jag testade ett antal ställen till innan jag valde att avbryta fisket runt 13-tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar