4 februari 2014

Hemliga sjön levererade över förväntan...

Efter att ha inte ha fiskat på 11 dagar så hade ett sug vuxit sig starkt i "fisketarmen". Detta eftersom att rapporter hemifrån vittnade att fisket varit på uppgående den sista tiden. Många fina gäddor hade landats i hemmavattnet de senaste dagarna. Men ingen över 10 kg än så länge. Henkan och jag hade tänkt åka på jerk-tävling i Hedemora men bokade av den i sista stund. Istället bestämde vi oss för en sjö som jag själv aldrig jerkfiskat på. Att det hittills inte blivit något jerkpass där har mest legat i att vi inte vetat om något ställe att sjösätta båten. Då jerkfiske enligt mitt tycke är betydligt roligare och lättsammare i en större båt än i en liten eka. Men nu hade jag fått reda på ett ställe där man kunde komma ner med en båttrailer av en stugägare av ren slump föregående sommar.

Sagt och gjort. Vi bestämde att Henkan skulle dyka upp strax före kl 07:00. Efter en halvtimmes bilfärd var vi framme och hade sjösatt och puttrat ut i den dimmiga morgonen. -3 grader hade termometern visat på morgonen då jag steg upp. Kallt och inte så vidare gästvänligt men ändå skönt att vara ute i god tid. Yttemperaturen låg på 6.5 grader.

Första stället vi provade gav ingen kontakt med fisk. Vi tog en fika och fiskade lugnt och sansat och väntade mer på att dimman skulle lätta då solen börjat värma på. Efter en timmes fiske fick jag dagens första gädda. Den gick på otroligt hårt och visade sig vara en gädda på ca 2-3 kg som var både urlekt och full med fisk i magen.

Efter ett tag tog vi båten tillbaka till platsen där vi börjat dagen. Fina vasskanter åt det motsatta hållet vittnade om att det borde kunna stå fisk där. Vi hamnade i en liten huggsexa på den första ankringen där vi på 4 kast i rad fick 4 gäddor. 
 
 
 

I båten visade det sig att en av Henkans gäddor på ca 3-4 kg hade märken på buken. Kanske efter en större gädda? En kittlande och trevlig tanke för en gäddfiskare.
 
 
Vi fortsatte att kasta ett tag till utan att någon gädda till ville hugga. Men vi kom överens om att vi skulle prova det här stället en gång till under dagen då den gädda som bitit en av gäddorna kanske kunde vara kvar i närområdet. Vi fortsatte efter vassarna tills vi kom till en grund vik vid sjöns inlopp. Här hade Henkan en följare på uppskattningsvis 5-6 kg med in till båten, trots att draget var fullt med vass. Gäddan stack som en raket när den såg oss i båten och vi lyckades inte få någon kontakt med den. Vi tog en snabbfika i båten och valde att prova ett nytt ställe.

Vi hittade en fin udde där vi kunde välja mellan att åka in i en vassvik eller ta åt det andra hållet och passera genom ett sund. Vi stannade mitt framför udden då det verkade vara lite djupare här. På mitt andra kast fick jag min fjärde gädda för dagen på min nyinköpta Hellpuppy. Ca 3.5 kg. Vattnet hade nu värmts upp och låg nu på omkring 9 grader.
 
 
Vi fiskade oss längre in i vassviken men utan att få något mer. Vi återvände och fiskade av sundet istället där jag tappade en gädda nästan direkt efter mothugget. Mellan två öar lyckade Henkan lura en 2-3 kg gädda igen och vid ett kort stopp vid en annan ö lurade han upp ytterligare en närmare 3-4 kg och det var så långt kvitterat i båten. Roligt var att alla gäddor hittills varit sjövilda i hugget och rullat invid båten och ibland lindat in sig i tafsen. Bra fart på fiskarna. Samt att det inte bara var snipor som högg. Vi hade bara fått 2 st som låg runt kilot. Resterande 4 låg på 2-4 kg.
Men vi saknade ju den där lite bättre gäddan.

Vi tog därefter och förflyttade oss till den östligaste delen av sjön. Vi fiskade av landen där och det enda som hände av intresse var att Henkan tappade en lite bättre fisk invid land. Även en del stockar här som vi fastnade i samt att vi hittade ett kvarglömt angeldon som låg å flöt inne i viken. Vi tog upp det och i änden satt en väldigt sur å ofräsch mört som fick gå tillbaka omgående. p

Klockan hade nu blivit närmare 14:00 och vi började fundera på refrängen.

Men så var det ju det här med gäddan med bitmärkena....
Vi återvände till platsen där mini-huggsexan varit tidigt på morgonen. Jag satte mig och tog en kexchoklad och hade knappt fått pappret av den innan Henkan krokade ytterligare en 2-3 kg gädda. ORUTINERAT!!!bigeyes

Efter att vi flyttat en kastlängd sa det äntligen PANG!!! för Henkan.
Efter en kort stunds drillning där gäddan varit upp några gånger till ytan och vi uppskattat den till omkring 6 kg så ville jag testa min nya håv. I motsol så såg jag först inte hur stor den egentligen var förrän den gick in över håven och jag skulle lyfta upp den. Här väntade jag mig en gädda på runt 5 kg och inte en som knappt ville lägga sig tillrätta i håven. Väl i håven så lyftes den relativt odramatiskt in i båten. Efter glada utrop och en Hi-five så mättes gäddan till 115 cm och vägdes till 9.60 kg. Retfullt nära att spräcka 10 kg-strecket. Om gäddan var den skyldige till bitmärkena låter jag vara osagt. Men vilken avslutning på en helt underbar dag med hårda hugg och vilda gäddor.
 
 
Henkan med sin 9.60 kg gädda. GRATTIS!!!

Gäddan returnerades och var pigg när den till slut simmade iväg ner tillbaka i sjön.

Efter detta testade vi att fiska en liten stund till men valde snart därefter att avbryta för dagen med stora leenden i våra ansikten. En sak är dock säker.

WE WILL BE BACK!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar