4 februari 2014

Marmen deltävling 2 LPR 2012

Då var det äntligen dags att göra ett försöka att spräcka nollan från den första deltävlingen på Orsjön/Kyrksjön, i LPR 2012. Det var på Marmen det skulle ske. Rickard och jag hade gått igenom fjolårets deltävling och funderat på vart vi skulle försöka fånga någon gädda. Vi åkte ifrån Edsbyn 06:40 och hade sjösatt strax före klockan 08:00 i Marmen. Lite kaffe och fixande med spöna innan skepparmötet där reglerna gicks igenom innan alla båtar började leta sig ut på en lugn Marmen.

Vi hade bestämt oss för att prova ett område som vi hittade i slutet av tävlingen förra året. Vi kom ihåg att det var rejält kuperad botten där vilket borde betyda bra med skydd åt hungriga gäddor. Klockan 09:00 började tävlingen och vi började släppa ut våra beten.

Rickard lägger ut beten

Vi såg ganska fort att 2 båtar stannade till tämligen omgående och måttbrädorna åkte fram. Då fanns det huggvillig fisk här iallafall. Efter 20 min högg det på en av våra paravanerna. Rickard fick veva in den medans jag körde. Det var en mindre gädda på 60 cm. Bra start!

Första gäddan mätte 60 cm

Sedan så vart det segare. Vi såg nån båt till som fick fisk runt omkring oss. Vi tog en längre sväng utefter en djupbrant där det var mycket fisk på lodet. Efter drygt 1.5 h högg det igen. Gäddan sprattlade oroande vilket brukar betyda att den sitter dåligt. Vilket besannades då gäddan skakade till 20 m från båten och lossnade. Inte bra när det är tävling!!! Vi fortsatte att nöta på och gå både djupt och grunt samt byta både storlekar och färgkombinationer på våra beten utan resultat. Dessvärre lyckades vi gå i botten några gånger med följd att Rickard tappade 2 st wobblers.

En ljuspunkt med dagen var iallafall den goda maten som Rickard hade med sig i båten.

Kocken Rickard med ICA:s oxpytt

Han lagade korv med bröd och även oxpytt med vändstekt ägg i fören på båten. Man kan nog inte ha det bättre än så när man är ute och fiskar. smile

I halvtid på tävlingen började vi leta oss nya ställen att fiska på. Det gav resultat. Just när vi gått in på den sista timmen av tävlingen så fick Rickard hugg och dagens andra gädda kom upp i båten och humöret åkte genast upp.

Andra gäddan mätte 65 cm

Vi fortsatte att nöta på där vi fick fisken men vi lyckades inte få någon mer. Dock var det lite spännande när det var 10 min kvar då det blev en jakt bredvid båten där gäddan jagade småfisk i ytan. Men istället för att ta wobblern så hängde den istället på paravanen när den gled förbi och förföljde den i 50 m och anföll den lite då och då. Får hänga på en trekrok på paravanen nästa gång. wink

Väl i land förstod vi att det inte skulle räcka till en prisplacering idag heller och att vi ännu inte lyckats få "full planka" på någon tävling än. Men vi kommer igen!!!

Dagens topp 3. Fr v. Team VVV (3:a) Team Tröja (1:a) Team Snip Hunters (2:a)

Ett stort tack till tävlingsledningen som förtjänar all cred dom kan få. Den här tävlingen är en höjdpunkt att vara med på!!! Grattis även till dagens topptrio.